Onsdag i forrige uke skjedde det en alvorlig ulykke på Åsland, sør i Oslo, hvor det spansk-italienske selskapet Acciona Ghella forbereder seg på å bore ny tunnel mellom Oslo og Ski for Jernbaneverket.
Ulykken skjedde i forbindelse med at den første av fire tunnelboremaskiner nå monteres, slik Teknisk Ukeblad nylig omtalte.
- Måtte rydde opp etter varsel: Enorme mengder overtid på Follobane-prosjektet
Fikk trappeelement i øyet
Under en løfteoperasjon falt et relativt lite trappeelement ned og traff en mann i øyet.
– Det var et element som hang igjen og som fikk en ukontrollert bevegelse under løftet, forteller prosjektleder for tunnelboremaskinene i Jernbaneverket, Anne Kathrine Kalager, til Teknisk Ukeblad.
Mannen, som er spansk og ansatt i Acciona Ghella, ble bragt til sykehus. Han er nå skrevet ut, men har ifølge Kalager fått «varige skader» på det ene øyet.
Kalager vil ikke si om mannen mistet synet på øyet fullstendig.
– Brøt ikke sikkerhetsprosedyrene
Jernbaneverket har gransket ulykken og kommet fram til at den ikke er et resultat av at sikkerhetsprosedyrer ble brutt.
– For Jernbaneverket er det viktig å understreke at dette ikke er en hendelse som skjedde av fremdriftsmessige årsaker. Hensynet til tid og kostnader skal aldri gå foran hensynet til sikkerhet. Men til tross for dette hender det dessverre at det skjer uforutsette ting på et anlegg, som i dette tilfellet, sier Kalager.
Det har ifølge Kalager ikke skjedd så alvorlige ulykker på Follobaneprosjektet tidligere.
– Sikkerhet har høyeste prioritet på prosjektet. Entreprenøren jobber også systematisk med sikkerhet, og har full gjennomgang av alle operasjoner som skal gjennomføres for hvert skift, sier hun.
– Systematisk sikkerhetsjobbing
Hver uke arrangerer Jernbaneverket også temamøter om sikkerhet med arbeiderne på prosjektet, og de har daglige sikkerhetsinspeksjoner på anlegget.
– Entreprenøren jobber systematisk og godt med sikkerhet, sier Kalager.
- Dropper fartshumper: Bruker maling for å få bilistene til å kjøre saktere