Etter flere bekymringsmeldinger og utilfredsstillende svar fra Goliat-operatør Eni, fant Petroleumstilsynet (Ptil) ut at de måtte ta en ny tur til Goliat-plattformen for å sjekke om alt var i orden.
Det var det ikke og de norske tilsynsmyndighetene har nå funnet flere alvorlige brudd på regelverket på Barentsutbyggingen. Hele rapporten kan leses her.
Det melder tilsynet i dag. Offshore.no var først med å omtale saken.
Flere av regelbruddene har blitt identifisert en rekke ganger tidligere, både i 2012, 2014, 2015 og til slutt nå på tilsynet som ble gjort i januar 2016. Eni skal ikke ha rettet opp det de har sagt de skulle rette opp, og skal heller ikke ha svart tilfredsstillende på henvendelser fra de norske myndighetene.
Les også: – Et sånt prosjekt må ikke gjentas på norsk sokkel
Flere år gamle feil
Tilsynet som ble gjennomført var innen logistikk som omhandler materialhåndtering, løfteinnretninger, løfteutstyr og sikker bruk av denne typen utstyr.
– Vi har gjennomført flere tilsyn med logistikk: I 2012 og 2014 på verftet i Korea, og offshore i juni 2015 mens kranene var i drift ute på feltet. Alle disse tilsynene påpekte avvik og forbedringspunkter, ifølge rapporten til Ptil.
Ifølge Petroleumstilsynet har ikke Eni gitt fullstendig tilbakemelding etter tilsynet i 2015, selv etter en rekke purringer.
– Eni har heller ikke gjennomført flere av de tiltakene de har presentert for å utbedre forhold som påvist i de tidligere tilsynene. Med bakgrunn i dette, samt mottatt bekymringsmeldinger fra blant annet fagforeningen Industri Energi, ble det gjennomført et oppfølgingstilsyn om bord første uka i 2016, heter det i rapporten.
Les også: Måtte fjerne 42.000 meter overflødig kabel på Goliat
– Uferdig
Funnene fra tilsynet var hovedsakelig knyttet til mangler ved styringssystem, rolle og ansvarsavklaring, mangelfull tilrettelegging av laste- og lagerdekk som brukes av offshorekranene, samt manglende opplæring, ifølge Ptil.
– Samlet sett fremstår Enis styringssystem for logistikk som uferdig, heter det i rapporten.
Eileen Brundtland, pressetalskvinne i Petroleumstilsynet sier til Teknisk Ukeblad at de ser svært alvorlig på funnene de har gjort.
– Dette ser vi svært alvorlig på, siden de får varsel om pålegg. Når det har blitt gjennomført tilsyn i 2012, 2014, og 2015 og Eni sier at de skal rydde opp, uten at de gjør det, da er vi nødt til å stramme til og bruke sterkere virkemidler.
– Så det har vært feil fra Korea i 2012 som fortsatt ikke er ryddet opp?
– Ja, det har vært mye av det samme som har blitt funnet, både av avvik og forbedringspunkter.
Les også: Brannforsker: – 90 sekunder unna en Deepwater Horizon-ulykke i Nordsjøen
– Det liker vi dårlig
– Dere har purret på tilbakemeldinger flere ganger uten å få det. Hva synes dere om det?
– Det liker vi dårlig. Det er alvorlig. Alle avvik skal rettes opp og det forventer vi at selskapene gjør. Det skal ikke være nødvendig å gi selskapene varsel om pålegg for å rette opp regelverksavvik.
– Er det uvanlig det dere ser på Goliat?
– Tilsynsmodellen vi har i Norge er dialogbasert og basert på tillit. Finner vi avvik, så adresserer vi det i tilsynsrapporter og ber selskapene om å gi en tilbakemelding på hvordan de retter opp avvikene. Det skal ikke være nødvendig at vi reiser ut for å sjekke at de gjør som de sier. Det forutsetter vi at de gjør. Det er ikke vanlig at vi finner de samme feilene om og om igjen.
– Dere har vært fysisk på tilsyn fire ganger og det har fortsatt ikke blitt rettet opp. Stemmer det?
– Ja, dette er det fjerde. Vi ville ha et tilsyn i 2015 etter at kranene ble tatt i bruk. Da pekte vi på dette med styringssystem og at det måtte komme på plass. Men vi fikk ikke tilstrekkelige tilbakemeldinger fra Eni, selv om vi purret. I tillegg fikk vi bekymringsmeldinger. Da fant vi ut at vi måtte ta en tur til, sier Brundtland.
Vil ikke utbrodere i media
Andreas Wulff, pressetalsmann i Eni Norge, sier til Teknisk Ukeblad at de ikke ønsker å gå i detaljer i media.
– Vi tar dette på stort alvor. Nå jobber vi med å gi Petroleumstilsynet et svar der vi redegjør for hvordan vi ivaretar de forholdene Ptil har påpekt og det vil vi gjøre innen fristene Ptil har satt. Vi må eventuelt komme tilbake til detaljer i disse forholdene når Ptil har fått sitt svar. Vi kan ikke ta de svarene til media først.
– Ptil sier at de har sett de samme tingene i 2012, 2014, 2015 og nå på nytt i 2016. Nå er de ikke fornøyd. Hvorfor har dere ikke rettet opp dette?
– Som sagt er dette noe vi må redegjøre for overfor Ptil før vi kan gå inn i detaljene i media. Men det er selvsagt ikke en heldig situasjon å være i, men det må vi ta med Ptil først.
– De har kommet med gjentatte purringer etter tilsynet i 2015 uten å få gode nok svar. Kjenner dere dere igjen i det?
– Vi jobber som sagt med et svar til Ptil. Da er det ikke naturlig å gå inn i detaljene i forholdene før vi har svart dem.