Med drivstoffpriser som har doblet seg det siste året er amerikanerne i ferd med å vende ryggen til de største og tørsteste bilene.
Det har blant andre norske Think tenkt å utnytte:
Sier opp ti tusen
Konsernsjef Rick Wagoner i General Motors (GM) har løsningen klar: Selskapet kvitter seg med fire fabrikker som produserer store biler og skal først ut på markedet med plugg-inn-hybrid.
– Selv om noen av skrittene er vanskelige, er de nødvendige for å tilpasse oss endringene i markedet og den økonomiske situasjonen for å holde driften i USA på sporet, sa Wagoner på en pressekonferanse tirsdag.
Innstrammingene vil gi besparelser på 1 milliard dollar eller vel 5 milliarder kroner, og opp til 10.000 GM-ansatte mister jobben.
Én million færre i år
Oppsigelser er varslet også i Ford Motor Company. Ford, som fram til 2003 eide elbilen Think, har en firehjulstrekker-tung portefølje i USA og rammes følgelig av markedsendringene.
I mai sank SUV-salget med hele 44 prosent sammenlignet med året før. Salget av pick-uper og såkalte vans sank med 29 prosent.
Analytikere hos Lehman Brothers anslår ifølge Bloomberg at salget av denne typen biler i år vil ende på til sammen to millioner, mot cirka tre millioner i fjor.
Klarsignal for Volt
Samtidig som at GM annonserte produksjonskutt tilsvarende 700.000 biler i året, kom Rick Wagoner med det endelige klarsignalet for Chevy Volt.
Volt er nå oppjustert fra sin tidligere konseptbetegnelse og garanteres ute på markedet i 2010. Dette kan bli den første plugg-inn-hybriden i salg – en litium-ionebasert elbil med rekkeviddeforlenger. I første omgang med en hjelpemotor som går på bensin, senere potensielt en brenselcelle.
– Dette blir det største skrittet i bilindustriens vei bort fra petroleum, sa GM-sjefen.
I Europa er det ventet at GM vil selge bilen med Opels lyn-emblem i grillen.