Hoverbike er navnet på det som kan bli det nye framkomstmiddelet for amerikanske soldater.
Som navnet tilsier kan farkosten beskrives som en slags mellomting mellom motorsykkel og helikopter.
I bunn og grunn er det en quadcopter-drone (fire rotorer) som er i stand til å bære et menneske og som kan fly både bemannet og ubemannet.
Mange års utvikling
Det er flere år siden Chris Malloy fra New Zealand bygde sin første svevesykkel i garasjen utenfor Sydney i Australia.
Prosjektene hans er omtalt mange ganger, også i norske medier.
Ifølge ham selv hadde han allerede da flere besøk fra representanter fra det amerikanske forsvaret og forsvarsindustrien, nærmere bestemt Skunk Works-avdelingen hos Lockheed Martin.
Siden har Malloy Aeronautics flyttet dronevirksomheten sin til Berkshire i England. Der er nå andre generasjon prototyp i ferd med å ta form.
Nå blir det dessuten en avdeling i USA i tilknytning til selskapet Survice engineering.
Les også: Nå skal også norske soldater utrustes med knøttsmå droner
Forsvarskontrakt
Under Paris airshow i juni ble det offentliggjort at de to selskapene går sammen i det videre arbeidet med Hoverbike under en pågående FoU-kontrakt med U.S. Army Research Laboratory.
Ifølge Survice skal Hoverbike utvikles for å operere som en ny klasse taktiske rekognoseringskjøretøy (Tactical Reconnaissance Vehicle, TRV).
Det britiske selskapet blir nå naboer med Survice, øvingsfeltet Aberdeen Proving Ground og Army Research Laboratory innerst i Chesapeake bay i Maryland.
Dette er et sentralt sted for utvikling og testing av ny militærteknologi.
Survice engineering har rundt 400 ansatte og har utført forskning- og utviklingsarbeid for det amerikanske forsvarsdepartementet og forsvarsindustri i over 30 år.
Les også: Slik vil siktet for en norsk stridsvogn-skytter snart se ut
Selger nedskalert prototyp
Den første Hoverbike-prototypen hadde to rototer. Bicoptersykkelen veide 105 kg, var bygget i karbonfiber og kevlar og utstyrt med en firtakter 1170 cc-motor med 80 kW effekt. Prototypen hadde på papiret en maksimal avgangsvekt på 270 kg.
Den nye quadcopter-baserte hoverbiken har produsenten ennå ikke sluppet spesifikasjonene på.
Malloy startet med å bygge en prototyp i skala 1:3 som de deretter oppdaget fungerte så godt at den nå er til salgs under navnet Drone 3.
Produsenten påpeker selv at det egentlig ikke er revolusjonerende teknologi som her bringer til torgs.
De utvikler ingen nye komponenter eller systemer, men setter derimot gjennomtestede deler sammen i en ny pakke.
Les også: Verdens sterkeste helikopter blir enda sterkere
Konkurrerer mot de minste helikoptrene
Ambisjonen er også å lage en sivil versjon, med et foreløpig prisanslag på 50-60 000 dollar.
Farkosten er designet for å kunne erstatte konvensjonelle lette helikoptre som for eksempel Robinson R22, men til en lavere pris.
Tanken er at det skal være langt enklere å fly enn et helikopter.
I FAQ-seksjonen på hjemmesidene forklarer produsenten hvordan flight-by-wire-systemet og manøvreringen fungerer:
Et gasshåndtak på høyre hånd som på en motorsykkel gir løft, framover og bakover styres med venstre hånd, roll kontrolleres med å vri hele styret til sidene og yaw styres med å klemme det som ligner på håndbremser på styret.
Det antydes at Hoverbike kan oppnå en hastighet på 150 knop (278 kilometer i timen).
Les også: Her flyr S-97 Raider: – Den viktigste jomfruferden siden 1939
Fullskalaprototyp
I videoen nederst vises først bilder av den første prototypen, deretter dronen i skala 1:3 med en dukke på setet og til slutt prototyp 2, et quadcopter i full størrelse som gjennomfører de første hover-testene i juni.
– Farkosten er i stand til å løfte en person på minst 100 kg. Men av sikkerhetsmessige og juridiske årsaker tester vi fortsatt farkosten som en drone ettersom det ikke spiller noen rolle hva slags nyttelast den bærer på, skriver Malloy.