Gruppen som har levert konseptvalgutredningen til statsråd Rigmor Aasrud satt på et tidspunkt med mer enn 40 mulige konsepter for hvordan nytt regjeringskvartal kunne bli.
Det ble så redusert til 23, deretter ble ytterligere 12 kuttet bort og 11 konsepter gikk til en seminfinale. Fem konsepter overlevde den runden og gikk videre til finalen.
Anbefalingen om å rive både S-blokken, R-blokken, Høyblokken og Y-blokken er hovedsakelig begrunnet med at det ikke er regningssvarende å rehabilitere de eldre regjeringsbyggene.
S- og R-blokkene har ingen bevaringsverdi og begge er rent byggteknisk langt fra gode bygg, slår konseptvalgutredningen fast.
Les også: 700 millioner kroner til sikring av regjeringsbygg
Bevaring er dyrt
Høyblokken og Y-blokken er teknisk sett gode bygg, Høyblokken ble for eksempel lite skadd av eksplosjonen. Men kostnadene med en rehabilitering er beregnet til 400 millioner kroner mer enn det koster å føre opp et nytt bygg.
Det er en gruppe bestående av Metier, LPO Arkitekter og Opak som har gjennomført KVUen. I tillegg har de knyttet til seg ytterligere tre firmaer med arkitektonisk, ingeniørmessig og økonomisk kompetanse i tillegg til sikkerhet.
– Vi har registrert ulike syn der bevaringsinteressene er størst. Vi har likevel konkludert med at det ikke er regningssvarende å bevare, sa Svein Olaussen, direktør for Metier da han overrakte rapporten til Rigmor Aasrud.
Det skyldes blant annet at takhøyden i Høyblokka ikke er mer enn 270 cm og mye plass vi gå tapt når bygget skal rehabiliteres etter nye tekniske standarder med høyere krav til energieffektivitet og isolasjon. Dagens krav til rømmingsveier er heller ikke oppfylt i Høyblokka og det må bygges ny heis- eller trappesjakt.
Mister første etasje
Nok et argument for riving er at Ring 1 og Hammersborgtunnelen går under Y-blokka.
Kostnadene ved å finne ny trase for den er beregnet til to millliarder kroner i tillegg til trafikkproblemer i flere år, gruppen anbefaler derfor å la Hammersborgtunnelen, brannstasjonen i tunnelen og nedkjøringen være som den er. Da blir Y-blokka veldig utsatt for nye terrorangrep.
– Det er mulig å oppnå tilstrekkelig sikkerhet, men da må vi ta første etasje av Y-blokka for å legge et lokk over tunnelløpet og sikre Y-blokka. Det vil ta veldig mye areal, sa Olaussen.
Konseptet gruppen fant å anbefale er kalt Konsept Øst.
Les også:
Kan sprenge Y-blokka fra Ring 1
Slik sikres de terrorskadde vinduene