Det er en av konklusjonene miljøstiftelsen Zero gjør i en studie om elektriske varebiler.
– Vi slår oss på brystet med elbilsatsingen som nesten utelukkende dreier seg om privatbilisme. Andre europeiske land har veldig mange prosjekter gående knyttet til elektrisk varefrakt og logistikk. I Norge har elbiler handlet mer om klima og mindre om lokal forurensning, sier Benjamin Myklebust i Zero.
Han er nå i ferd med å sluttføre den norske delen av en fellesrapport om varebiler i interregprosjektet E-mobility som involverer Danmark, Tyskland og Nederland.
Rapporten blir presentert lørdag i forbindelse med målgang i Zero-rallyet i Trondheim.
Les også: Fem år til med elbil-subsidier
Dårlig utvalg og kvalitet
Ifølge rapporten er det cirka 330 000 lette varebiler med lastekapasitet under ett tonn i Norge.
Basert på tall fra SSB og Leaseplan er anslaget at halvparten av disse bilene kjører under sju mil om dagen, altså innenfor rekkevidden til dagens elbiler.
Foreløpig er elektriske varebiler et sjeldent syn. Det handler stort sett om noen få Ford Transit Connect, Fiat Fiorino og Peugeot Partner som er bygget om til elektrisk drift.
Ikke bare er tilgjengeligheten dårlig, det er også driftssikkerheten. Samtidig er bilene svært kostbare.
Allkopi er blant selskapene som ligger fremst i Norge på elektriske varebiler. De var først med å anskaffe fem eksemplarer av el-Transit Connect.
– Vi trodde disse bilene var noe mer gjennomtestet enn de viste seg å være. Vi har hatt en del driftsproblemer og erfart at serviceapparatet fortsatt er dårlig utbygget, sier distribusjonsleder Geir Rydén Jensen i Allkopi.
Les også: – Elbil mindre miljøvennlig enn diesel
Neste generasjon
Nå kommer imidlertid serieproduserte elektriske varebiler som formodentlig vil være mer attraktive for næringsdrivende og offentlige virksomheter.
Først ut er Renault Kangoo ZE, som leveres fra september til en pris rundt 200 000 kroner pluss en tusenlapp i månedlig batterileie.
Myklebust mener potensialet er stort, bare teknologien blir kjent.
– Hittil har det vært slik at selskapene har vurdert hvor få el-varebiler de måtte anskaffe for å skaffe seg erfaring og pr. Nå blir det et spørsmål om hvor mange som kan kjøpes for å spare kostnader, mener Myklebust.
Han får støtte av prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn bil:
– I løpet av året vil det lanseres varebiler som vil gi regnskapsavdelinger i bedrifter og kommuner elektrisk sjokk. Tidligere har elektriske varebiler vært dyrere enn sine dieseldrevne søsken, men med Kangoo ZE og Nissan NV200, tror vi det blir lønnsomt å gå over til elektrisk varebil for svært mange, sier han.
Les også: – Denne bilen må bli 100000 kroner billigere
Klart lønnsomt
Grønn bil har gjort det de sier er et konservativt regnestykke som konkluderer med at den elektriske utgaven blir konkurransedyktig med billigste dieselvariant med kjørelengde på 15 000 kilometer i året over 5 år, og klart lønnsom med 20 000 kilometer i året.
Det vil fortsatt være hensyn å måtte ta når man kjører på strøm. Kangoo ZE har en oppgitt rekkevidde på 170 km (NEDC) fra sitt 22 kWh litiumionebatteri.
Jensen i Allkopi mener de har behov for 200-250 kilometers rekkevidde for å være funksjonelle nok til budbiltrafikk og holde til en arbeidsdag.
Nullutslippssoner
Klimaforliket på Stortinget har sikret forutsigbarhet for elbilmarkedet ut 2017.
Myklebust påpeker at når det begynner å bli trangt i kollektivfeltet, vil elektriske varebiler profittere på for eksempel nullutslippssoner i sentrum.
Han tror imidlertid det fortsatt vil være behov for offentlig støtte til ladeinfrastruktur. Å måtte investere i ladepunkter kan fortsatt være bøygen for en potensiell flåtekunde.
– For oss er den største utfordringen nå rett og slett å gjøre det kjent blant folk flest at det finnes slike varebiler, sier Bernt G. Jessen, direktør i Motor Gruppen, som importerer Renault og Mitsubishi.
Han innrømmer at de her til lands har en del fordommer å overvinne både fordi det er en Renault og fordi det er en elbil.
Les også: Her er Toyotas elektriske SUV