Det viser en uformell undersøkelse som Teknisk Ukeblad har gjennomført.
Mer nytelse
Blant disse er giganter som Telenor, Ullevål sykehus, NRK, Nordea. Også KS og alle de spurte hodejegerselskapene melder om mer kravstore arbeidstakere.
Flere sier at det ikke bare er dagens stramme arbeidsmarked, med mangel på arbeidskraft, som er årsaken.
Ole Christian Solberg, assisterende HR-direktør i Telenor, viser til den generelle utviklingen i samfunnet.
– Samfunnsutviklingen har ført til større aksept enn tidligere for å forbruke, oppleve og nyte. Det vil også reflekteres i arbeidslivet. Økende utdanningsnivå, velstand, globalisering og teknologisk utvikling medfører større valgfrihet. Og med økende valgfrihet vil arbeidstakere være mer kravstore enn tidligere, sier han.
– På hvilken måte er vi mer kravstore?
–. Dette kommer blant annet til uttrykk i krav om fleksibilitet, for eksempel mer ferie, avbrekk fra jobben i perioder og fleksible arbeidsformer. Det vises gjennom krav om konkurransedyktige lønninger og insentivordninger. Vi ser det også i kravene til jobbens innhold, som varierte og spennende arbeidsoppgaver, internasjonale muligheter, karriere og kompetanseutvikling og mobilitet, sier Solberg.
Utvikling viktig
Også Solveig Jølstad, personaldirektør i NRK, sier det ikke bare er lønn de ansattes krav gjelder.
– Dagens arbeidstakere fordrer mer, både når det gjelder lønn og andre ting. De stiller blant annet klarere krav til sine ledere når det gjelder jobbinnhold og faglig utvikling, sier hun.
Personaldirektøren vil ikke si at dette er negativt.
– Nei, i utgangspunktet er dette veldig bra hvis det skjer innenfor rammen av det som er bedriftens mål og strategi, sier Jølstad.
Betalt overtid
Tor Øydvin, informasjonssjef ved Universitetssykehuset i Nord-Norge i Tromsø, snakker om økte lønnskrav.
– Arbeidstakerne har definitivt blitt mer kravstore. Det ser vi på lønnskravene, men også på at mange har høyere bevissthet om egen verdi i arbeidsmarkedet. Vi ser også mindre vilje til å påta seg ekstraarbeid uten å bli honorert for det, sier han.
Offentlig sektor tar større grad enn før i bruk lokale lønnsforhandlinger for å kunne tilby konkurransedyktig lønn og holde på nøkkelmedarbeidere.
Ifølge Øydvin omfavner ikke sykehusansatte akkurat dette.
– Ansatte er generelt mye mer opptatt av de formelle rammebetingelsene rundt ansettelsesforholdet, sier han.
Fikk mest
Ansatte innen bank og finans hadde med en lønnsvekst på 5,6 prosent mest grunn til å juble i 2006.
Rune Kibsgaard Sjøhelle, informasjonssjef i Nordea, sier at lønn er viktig, men ikke alt.
– Vi merker at det er gode tider på jobbmarkedet. Arbeidstakere og potensielle nyansatte vet hva de er verdt og stiller krav. Mange stiller spørsmålet "what's in it for me?". De ønsker gode kompensasjonspakker, og ikke nødvendigvis bare ren lønn. I tillegg er de opptatt av utviklingsmuligheter, som for eksempel karriereutvikling, framtidig lederansvar eller spesialistansvar, mulighet for opplæring og videreutdanning, sier Sjøhelle.
ISS, Norgesgruppen og Aker Kværner mener ikke at arbeidstakerne er mer kravstore enn tidligere.