Mandag fikk for første gang norsk presse fått lov å bli med om bord i ett av Nord-Norges største industriprosjekt gjennom tidene: Goliat-prosjektet i Barentshavet, operert av oljeselskapet Eni Norge. Det skjer i forbindelse med den offisielle åpningen av Goliat-feltet.
– Det er en veldig spesiell dag, en historisk begivenhet. En drøm og ambisjon for mange i over 30 år, sier en entusiastisk kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff til Teknisk Ukeblad.
TU var mandag til stede på Goliat, og kan nå vise nye bilder av hvordan det mye omtalte og trøblete prosjektet faktisk ser ut på innsiden.
Til stede var også olje- og energiminister Tord Lien, som foretok den offisielle åpningen av feltet i Barentshavet.
– Dette er en milepæl i norsk oljeindustri og norsk oljehistorie. Vi har hatt aktiviteter i Barentshavet i 30 år, og vi har produsert gass lenge. Nå produserer vi også olje, innenfor forsvarlige rammer. Det å få bevist det er selvfølgelig kjempeviktig. Norges framtid som stor eksportør av energi er avhengig av at energiressursene også utenfor vår nordligste landsdel vil spille en større rolle i tiden som ligger foran oss, sier olje- og energiminister Tord Lien til Teknisk Ukeblad på Goliat.
Les også vår dobbeltreportasje om Goliat:
- Folk flyttet og byen var i fullt forfall: Så kom oljeindustrien
- Regnskapets time: Marerittet fra Korea
Goliat-prosjektet er på mange vis en mangefasettert historie: Oljefunnet er det første som har blitt besluttet utbygd i Barentshavet.
Selv om de utvinnbare ressursene i feltet er relativt lave – under 200 millioner fat olje – blir utbyggingen sett på som en svært viktig brikke i den videre utviklingen av Barentshavet som en olje- og gassprovins i Norge.
Men prosjektet har støtt på svært mange problemer: Utbyggingen representerer relativt store teknologiske sprang på flere områder, og den symboltunge kontrakten for byggingen av den flytende produksjonsenheten gikk til Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea.
Verftet klarte ikke å levere det teknisk avanserte prosjektet på verken tid eller kost: Fra en estimert kostnad på 30 milliarder kroner, ligger det nå an til at Goliat får en prislapp på nær 47 milliarder kroner.
I tillegg har produksjonen blitt utsatt en rekke ganger, blant annet på grunn av store problemer med det elektriske systemet.
100 dollar?
Dessuten har byggingen av Goliat kostet tre menneskeliv på verftet i Sør-Korea.
På toppen av alle disse problemene har Eni Norge også vært nødt til å se på at oljeprisen har falt drastisk: Da prosjektet egentlig skulle vært i drift, var oljeprisen på langt over 100 dollar fatet. Da produksjonen endelig startet var prisen på like over 40 dollar.
Mens enkelte analytikere har hevdet at oljeprisen må være på nærmere 100 dollar for at prosjektet skal gå i null, mener Eni at de klarer seg med en oljepris på «under 50 dollar».
– Man kan alltid bruke tid på å bekymre seg for oljeprisen. Den får vi imidlertid ikke gjort veldig mye med. Det vi kan gjøre noe med, leverandørindustri, operatørselskaper og myndigheter i fellesskap, det er kostnadsnivået. Det fikk dessverre lov å utvikle seg i feil retning altfor lenge. Det oppfatter jeg at industrien nå er ordentlig i gang med å ta tak i, og det vil jeg gjerne oppfordre dem til å fortsette med, sier Tord Lien.