NSB har bestilt utvikling av en mobil applikasjon for smarttelefoner for å kjøpe billetter, reise papirløst, motta informasjon om reisen sin og finne informasjon om mulige nye reisemål.
Intelecom har vunnet avtalen om mobile løsninger i konkurranse med andre tjenestetilbydere.
Milepæl
– Selskapet blir en viktig medspiller når NSB skal supplere og utvikle nye mobile løsninger som gjør det enklere og raskere for kundene å benytte NSB sine tjenester. Avtalen er en milepæl for kollektivreisende i Norge, uttaler administrerende direktør André Jensen hos Intelecom Group i en pressemelding.
Internett skal gi mer pålitelige tog
Selvbetjent, takk
Ifølge konserndirektør i NSB Persontog Tom Ingulstad foretrekker passasjerene å bruke selvbetjente salgskanaler.
NSB har i dag en mobilløsning hvor brukerne kan finne informasjon om rutetider, ruteavvik og kontaktinformasjon til kundeservice.
Automat på mobilen
Det skal i første omgang utvikles apps for Iphone og Android som kundene kan laste ned.
I tillegg skal NSBs mobile nettsider utvikles i en helt ny versjon med bedre brukervennlighet og flere funksjoner.
Den nye app-en skal fungere på den måten at du laster ned en gratis programvare som mobilen til en billettautomat.
Du fyller inn stasjonene som reisen omfatter og tidspunkt for reise.
Betaling skjer med kortinformasjon som du må forhåndsregistrere hos NSB.
Kontroll
Etter kjøp får du opp et bilde som fungerer som billett. Klikk på valideringsknappen oggå om bord.
Ved kontroll vil konduktøren kunne lese av bildet direkte fra mobilskjermen.
Bildet er i form av en såkalt QR-kode, som er en slags strekkode for mobiler.