Verdens storbyer jakter på løsninger for å hindre at innbyggerne drukner i biltrafikk.
To forskere ved Massachusetts Institute of Technology i USA vekker nå oppmerksomhet i fagmiljøene for et nytt system for å holde bytrafikken under kontroll.
Jason Gao og Li-Shiuan Peh har utviklet en app som styrer hvor mange bilister som kan kjøre i visse soner av en by. Nylig vant de prisen for beste forskningsarbeid på Intelligent Transportation Systems World Congress, ifølge Wired.
Roadrunner
Android-appen «RoadRunner» deler ut en digital polett til alle biler som passerer inn i en gitt sone.
Når trafikken har nådd et gitt maksimumsnivå, slipper ingen nye biler inn, før en bil har kjørt ut. I mellomtiden leder navigasjonssystemet «overskuddsbilene» rundt sonen.
«Roadrunner» er foreløpig på prototypestadiet, og er utviklet spesielt for Singapore som fra før har avanserte og kostbare trafikkstyringssystemer. Der har alle biler en egen radiosender. Disse kommuniserer med mottagere langs veiene, som styrer trafikken.
Utviklerne bak Roadrunner mener at appen kan redusere behovet for å installere kostbar infrastruktur. En annen fordel er at trafikkmyndighetene fleksibelt kan styre trafikken i enhver sone i byen ved hjelp av enkle innstillinger på den sentrale styringsenheten.
De kan prøve ut ulike trafikkløsninger fra måned til måned, uten å installere tung infrastruktur.
Les også: Intelligente lyskryss får bussen raskere frem
Bruker smarttelefon
I datasimuleringer viser Gao og Peh hvordan hastigheten økte med åtte prosent i rushtiden.
Utviklerne påpeker at det ikke vil være behov for å installere nye og dyre enheter i eksisterende biler, siden de aller fleste bilister kan ha en smarttelefon som kan kjøre denne appen.
Forskerne bak systemet påpeker i forskningsartikkelen "Roadrunner: Infrastructure-less vehicular congestion control" at det er visse utfordringer. Mobilnettverket i mange byer er allerede hardt belastet. Dersom alle biler skulle begynne å kjøre rundt med denne appen, vil det kunne føre til mobilkorker.
Systemet legger derfor opp til avlastende «deling» ved at appen skifter mellom ulike mobile nettverk og lager midlertidige nettverk mellom telefoner og biler.
Les også: 25.000 mennesker skal jobbe på Fornebu. Kun halvparten får mulighet til å reise kollektivt
Veiprising
Til nå er appen utviklet med sikte på rasjonering av bilene i sentrum av byer.
Appen kan etter hvert også brukes til veiprising, slik man i dag har med det intelligente trafikkstyringssystemet i Singapore.
Utviklerne Gao og Peh viser i sin artikkel til hvordan systemet med enkle grep kan programmere en pris på de digitale polettene som deles ut.
Slik kan det prises inn hvilke veier og soner som skal være mest kostbare å kjøre på, ikke bare en bomring rundt byen. Man kan se for seg at det blir dyrere og dyrere jo flere biler som er i en viss sone.
Les også: Her skal det koste 200 kroner å kjøre dieselbil i sentrum
Interesserte eksperter
Foreløpig er systemet testet ut i felten med bare ti biler i et lite område i Cambridge i Massachusetts. Ekspertene som er intervjuet i Wired-artikkelen mener at systemet er interessant.
– Det kan for eksempel brukes til å dirigere bilister rundt store arrangementer som for eksempel FN-møtene her i New York, som pleier å tette til trafikken, sier professor i trafikkplanlegging, Sarah Kaufman, ved New York University.
Hun er ikke fullt så imponert over den biten som holder bilistene unna visse soner.
– Problemet er at folk ikke skal forbi de trafikkbelastede områdene, de skal til dem. Det er jo der arbeidsplassene er, påpeker hun.
Den franske trafikkeksperten Jean Bergounioux mener på sin side at Roadrunner bør prøves ut i større skala å teste potensialet for videre utvikling og industriell utrulling.
Les også:
Russlands nye supertrikk er som hentet ut fra Star Wars