Apple har kjøpt selskapet WiFiSlam, som har laget et system for innendørs navigasjon.
Det to år gamle selskapet ble kjøpt av Apple for 20 millioner dollar, og oppkjøpet signaliserer nok at vi vil få se posisjonering inne i bygninger som en del av Apples navigasjonstilbud.
Kjøpet kommer på toppen av flere Apple-oppkjøp innen kart og navigasjon.
Selv om selskapets første forsøk på å lansere en kartapp som skulle konkurrere med Google Maps gikk skikkelig på trynet, jobbes det nok intenst i Cupertino for å komme sterkere tilbake.
Kan Apple gjøre en sømløs overgang fra utendørs til innendørs navigasjon kan nok det være noe som får interessen tilbake igjen.
Les også: Apples datasentre bruker nå 100 prosent fornybar energi
Uten satellittkontakt
Selv om GPS-mottakere har blitt særdeles mye bedrede siste ti årene, er det litt for mye forlangt at de skal ta ned signaler fra verdensrommet inne i betongkonstruksjoner.
Det er ikke GPS-posisjonering det er snakk om:
I motsetning til situasjonen utendørs er de fleste bygninger i dag fulle av WiFi signaler. Og ved å triangulere mellom disse er det mulig å posisjonere en mobiltelefon med rundt 2,5 meters nøyaktighet.
Les også: – Trojanere og spyware truer sikkerheten på Mac
Ikke alene
Når vi får se WiFiSlam i Apple-innpakning er ikke godt å si, men det vil neppe ta lang tid for selskapet å bygge om programvaren som har vært Android-orientert til nå.
Google er allerede på banen med sine Indoor Maps og oppfordrer flyplasser, sykehus og andre steder hvor det ferdes mye mennesker til å legge inn tegningene.
Norsk først
Allerede for to år siden etablerte NTNU innendørs navigasjon.
Det var visstnok den første i sitt slag da tjenesten åpnet og ikke ulik den Apple nå satser på.
Campusguiden er en navigeringstjeneste som fungerer både utendørs og innendørs ved NTNU.
Les også:
I år tar trådløs lading endelig av