Motorsykler har mest tap per kilo av alle personkjøretøy.
Fem masterstudenter fra Universitetet for miljø - og biovitenskap på Ås har tatt konsekvensene av det.
Den raske
Roskva er norrønt for «den raske», noe som kan passe godt for denne sykkelen.
Den har en toppfart på ca 170 km/t, og den akselerer fra 0-100 km/t på bare 3 sekunder.
Selv om elektriske motorsykler er langt ifra noe nytt på markedet, er de et sjeldent syn på veiene.
Unik og håndlaget
Studentene bil at Roskva skal kombinere kjøregleden til en bensinmotorsykkel med elektrisitetens miljømessige fordeler.
Prototypen er håndlaget, og studentene har lagt vekt på et design som skiller seg fra konkurrentene på markedet.
- Vi bruker en 100 prosent karbonfiberramme og har en total rammevekt på kun 25 kilo. Det er ekstremt lite, sier Hans Ola Krog.
Sykkelen skal vises fram på Rudskogen Motorshow i helgen.
Se selv i videoen over hvordan sykkelen fungerer.
Les også:
– Elbil mindre miljøvennlig enn diesel