Det meldes stadig oftere om kraftig nedbør og oversvømte veier.
For å gjøre noe med problematikken, jobber danske forskere med å utvikle en ny type asfalt.
– Vi jobber med å forvandle veibanen til et stort forsinkelsesbasseng som tar opp vannet og transporterer det videre til avløp eller kloakk, sier prosjektleder Thomas Pilegaard Madsen fra Teknologisk Institut (TI) til Ingeniøren.
Porer i veien
Sammen med det danske Vejdirektoratet, asfaltindustrien, NCC, Rødovre kommune og Hofor arbeider instituttet med å utvikle den nye veitypen.
Den største utfordringen skal være å bevare veiens bæreevne samtidig som den fylles av vann, samt å finne et egnet asfaltbelegg som lar vannet trenge igjennom uten at det går utover veiens støtdempende effekt.
– I byer er det ofte problemer med både vann og veistøy. Ved å ha porer i veibanen vil veien ha muligheten til å ta unna vann, i tillegg til å redusere støy, sier Madsen.
Les også: Asfalten på Gardermoen tåler ikke sommervarmen
Optimal porestørrelse
Forskerne jobber nå med å finne den optimale størrelsen på porene i veien.
– Porene i veien må være store nok til å ta unna store vannmengder, og til at de ikke tettes igjen av organisk materiale for ofte, sier Madsen.
Ulempen med veien ser ut til å være et behov for rensing jevnlig slik at porene ikke tettes igjen.
NCC har allerede utviklet et alternativ til stabilgrus, som kan ta opp store vannmengder uten å miste bæreevnen.
Nå skal erfaringene fra utviklingen av grusen brukes i prosjektet til å utvikle en asfalt med de samme egenskapene.
Les også:
Ny type asfalt skal redusere bensinbruken