INDUSTRI

Aston Martin lager elektrisk superbil

Går i strupen på Tesla.

Aston Martin er i ferd med å utvikle en elektrisk versjon av Rapide S som etter planen skal være ferdig i løpet av to år.
Aston Martin er i ferd med å utvikle en elektrisk versjon av Rapide S som etter planen skal være ferdig i løpet av to år. Bilde: Aston Martin
19. aug. 2015 - 09:09

Aston Martin har antydet det lenge, men nå er det offisielt bekreftet:

Den britiske lukusbilprodusenten skal begynne å lage elbiler.

Rapide og DBX

Først ut er en elektrisk versjon av Rapide i løpet av to år.

Deretter kommer en ladbar hybrid og en helelektrisk versjon av DBX-konseptet, trolig nærmere 2020.

Det fortalte Aston Martin-sjef Andy Palmer på bilutstillingen Pebble Beach Concours d'Elegance i California søndag ifølge mange medier, deriblant Automotive News.

Du store kineser: Du store kineser! Sjekk ut denne Tesla-klonen

Over 200 000 dollar

Aston Martin har allerede en elektrifisert Rapide-prototyp ute i testing. Hva slags spesifikasjoner den produksjonsklare versjonen får, blir foreløpig kun grovt anslått:

En effekt på 800 hk/588 kW og en rekkevidde på rundt 200 miles/322 kilometer.

Hva slags batteri, kapasitet eller produsent blir ikke oppgitt, annet enn at pakkene trolig vil bli kjøpt inn fra store leverandører som for eksempel LG Chem og Samsung SDI.

Prisforlangende antydes å ligge i overkant av det V12-versjonen selges for i USA, nemlig i overkant av 200 000 dollar.

Guide: Hvilken elbil skal du kjøpe?

I løpet av rundt fire år skal Aston Martin starte produksjon av det høyreiste DBX-konseptet som skal komme både med forbrenningsmotor og to ladbare versjoner.
I løpet av rundt fire år skal Aston Martin starte produksjon av det høyreiste DBX-konseptet som skal komme både med forbrenningsmotor og to ladbare versjoner.

Fortsatt V12

Den elektriske satsingen blir neppe hovedgeskjeften med det første.

Palmer gjør det klart at de har ambisjoner om å selge sine V12- og V8-utstyrte sportsbiler lenge.

De ønsker ikke å gå veien via «downsizing» og turbolading, men da må de samtidig gjøre noe i den andre enden av spekteret for å holde utslippene fra den samlede flåten tilstrekkelig nede.

Det var med samme ambisjon at Aston Martin for fire og et halvt år siden lanserte Cygnet, som i grunn var en «pimpet» og dyr Toyota iQ.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Palmer sa til Car and driver tidligere i år at han heller vil ha en stillegående og elektrisk Aston Martin enn en med en rekkefirer under panseret.

Les også: Ny Tesla-oppgradering gir 0-100 på 3 sekunder

Den firedørs luksussportsbilen Rapide S skal komme i elektrisk versjon, men det betyr ikke at Aston Martin har tenkt å kvitte seg med V12-versjonen med det første.
Den firedørs luksussportsbilen Rapide S skal komme i elektrisk versjon, men det betyr ikke at Aston Martin har tenkt å kvitte seg med V12-versjonen med det første.

Skal hevde seg på bane

Selv en over 100 år gammel sportsbilprodusent som Aston Martin må finne seg i at når det er snakk om elbiler med kraftige ytelser, er det en langt yngre konkurrent alle blir målt opp mot: Tesla.

Og i Pebble Beach var det ikke fritt for at Palmer kom med noen stikk til bilindustriens nykommer med tilhold bare noen mil lengre nord:

Deriblant oppgraderingene som Tesla annonserte for en måned siden, der en ny modus kalt «ludicrous» øker akselerasjonen slik at Model S kan nå 60 miles per hour (96,6 kilometer i timen) på 2,8 sekunder, tilsvarende tre sekunder på 0-100 km/t.

Det synes Aston Martin-direktøren høres, ja nettopp, noe latterlig ut.

– Det å kunne prestere i flere runder på en skikkelig motorsportbane eller rundt Nürburgrings Nordschleife er langt mer interessant enn 500 meter i «ludicrous»-modus, sa Palmer.

Han grunnla Tesla: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.