Hybridbiler er bare et lite steg på veien mot helelektriske biler, tror Audi-sjef Rupert Stadler.
Under Audis årlige pressekonferanse forrige uke, fortalte han at hybrider og ladbare hybrider bare er en overgang som kommer til å vare i omtrent ti år, skriver Autocar. Etter dette vil elektriske biler overta for hybridene.
Det er en spådom sivilingeniør og konsulent i motor og drivstoffteknologi, Knut Skårdalsmo i Skaardalsmo Fuel Consulting, ikke umiddelbart tør å vurdere om er god eller ei.
– Folk har gjetta og synsa oppigjennom og bommet kraftig. For 15 år siden var det mange som spådde at vi kun ville ha biler med brenselceller om ti år.
- Les også: Audi lanserer lynkjapp hydrogen-suv
Forbrenningsmotoren blir med oss enda en stund
– Det kan hende Audi-sjefen har rett, og det kan hende han tar grundig feil. Han har nok mange gode folk som rådgir seg. Men at det vil skje en utvikling er det ingen tvil om, sier Skårdalsmo.
Skårdalsmo tror vi har forbrenningsmotoren med oss i minst 20 år til.
Hans hypotese er at elektriske biler med rekkeviddeforlenger, enten ved hjelp av brenselceller eller som parallellhybrider med forbrenningsmotorer blir en viktig del av fremtiden.
Hvorvidt Stadler ser for seg at elbilene vil være rene batteribiler eller hydrogenbiler, vites ikke.
Stadler sa at Audi ser et stort potensiale i brenselcellebiler. Det er Audi som leder forskning og utvikling på hydrogenteknologi i VAG-konsernet.
- Ny Hyundai: Vil du ha den som elbil, plug-in eller hybrid?
Kommer med hydrogenbil
De har tidligere vist frem hydrogenkonsepter, og Stadler sa at de vil komme med en serieprodusert hydrogenbil «de kommende årene.»
Stefan Knirsch, styremedlem i Audi og leder for teknisk utvikling, fortalte at bilprodusenten allerede bruker mer enn ti prosent av sitt forsknings- og utviklingsbudsjett på elektrisk mobilitet.
Satser på elbiler
– Bruken av utviklingsmidler vil fokusere på brenselceller, siden vi tror dette kan spille en viktig rolle i fremtiden, men det krever nødvendig infrastruktur. I mellomtiden fokuserer vi investeringene på batterielektriske biler, sa Knirsch ifølge Autocar.
Audi har som kjent allerede lansert en ren el-SUV, Q6 e-tron, med 500 kilometer rekkevidde og nesten 500 hestekrefter.
Stadler sa at de kommer til å tilby et utvalg elbiler i forskjellige serier frem til 2025, men at det selvsagt bare er kundene som kan avgjøre hvor stor andel av Audis biler som kommer til å være utstyrt med konvensjonelle forbrenningsmotorer.
Uviss elektrisk fremtid
Skårdalsmo peker på at det er et par viktige faktorer som avgjør hvor mange elbiler som selges.
– Politiske strømninger avgjør, spesielt i Europa. Med elbilfordeler kan det snu ganske fort. Men hva politikere finner på er jo ganske uforutsigbart.
– Det andre er batteriteknologien. Tilgangen til litium er begrenset, og brenselceller trenger platina. Tilgangen til ressurser vil avgjøre mulighetene til å produsere biler med de ulike drivlinjene, og sannsynligvis overstyre politiske krumspring, sier Skårdalsmo.