I fjor høst viste Audi fram den elektriske suven E-tron quattro.
Når turen nå har gått til bilmessa i Detroit, har suven erstattet den digre 95 kWh-batteripakka med brenselcelle og hydrogentanker.
Konseptet heter Audi h-tron quattro.
- GLC F-cell: Den nye Mercedes-suven skal få brenselceller
90+140 kW/550 Nm
Dette er altså en hydrogentvilling av den helelektriske konseptbilen Audi e-tron quattro som ble vist fram i Frankfurt. Begge konseptene er basert på MLB evo-plattformen.
I h-tron har brenselcella selskap av et mindre litiumionebatteri som kan levere opp til 100 kW under akselerasjon. Audi oppgir ikke energikapasiteten, men skriver at batteriet veier cirka 60 kg.
Hydrogenbilen er utrustet med to elmotorer: En 90 kW-motor på forakslingen og en som yter 140 kW på bakakslingen.
Med et dreiemoment på 550 newtonmeter skal suv-en være i stand til å akselerere fra null til 100 kilometer i timen på under sju sekunder. Topphastigheten skal være 200 km/t.
- Pakker hele brenselcellesystemet under panseret: Her er Hondas nye hydrogenbil
Tre hydrogentanker
Brenselcella, som har en stabel av 330 celler, sitter under panseret.
Den beskrives som femte generasjon brenselcelle fra Audi og Volkswagen, men det sies ikke noe om hva som har skjedd med kostnader og effekttetthet for eksempel.
Det Audi skriver, er at brenselcelle-systemet har en virkningsgrad på over 60 prosent og at de har gjort store framskritt når det gjelder ytelse og levetid.
Bilen har hele tre hydrogentanker, der en av dem faktisk er plassert foran, omtrent under dashbordet.
Disse skal ha kapasitet nok til at bilen har en rekkevidde på om lag 600 kilometer mellom hver fylling.
Ifølge Audi ligger forbruket på rundt 1 kg/100 km (NEDC).
- Vi sammenligner brenselcellene fra 2015 og 2008: Så store framskritt har Toyota gjort med sin hydrogenteknologi
Solcelletak
I tillegg til solcelletaket, som kan generere opp til 320 W, preges bilen eksteriørt av å ha gode aerodynamiske egenskaper.
Bilen er 4880 mm lang, 1930 mm bred og kun 1540 mm høy, og luftmotstandskoeffisienten (Cd) oppgis til 0,27.
Da er det kanskje litt mindre imponerende at en såpass stor bil kun har plass til fire og en lastekapasitet relativt beskjedne på 500 liter.
Selvkjørende
Så når kan vi forvente at Audi setter en slik hydrogenbil i serieproduksjon?
Det er fortsatt et åpent spørsmål. Men det finnes teknologi her som kommer på veien i 2017: Hydrogenkonseptet benyttes, som E-tron i fjor, til å vise fram siste generasjon sensorsystem.
Data fra radar, laser, kameraer og ultralydsensorer mates inn til en hjerne som Audi kaller «zFAS» og som skal styre autonome funksjoner.
Denne teknologien skal settes i produksjon neste år og får sin debut i neste generasjon Audi A8.
- Trosser virkningsgraden: Trosser virkningsgraden: Derfor produserer japanerne hydrogenbiler