Audi viste mandag frem sin nye konseptbil Q6 E-tron Quattro på bilmessen i Frankfurt.
Bilen vil få et væskekjølt batteri på 95 kWh, noe som skal gi en elektrisk rekkevidde på opptil 500 kilometer etter den europeiske NEDC-standarden.
Teslas kommende Model X har foreløpig ikke oppgitt NEDC-rekkevidde, men har en rekkevidde etter den amerikanske (og noe strengere) EPA-standarden på opptil 386 kilometer.
Les også: Her er lanseringstidspunktet for Teslas billig-modell
Tre motorer
Totalt har E-tron Quattro tre motorer - én foran og to bak, som til sammen nominelt leverer 429 hestekrefter.
En egen boost-funksjon øker ytelsen til hele 496 hestekrefter. 0-100 skal gå unna på 4,6 sekunder og toppfarten er satt til 210 kilometer i timen.
Et kombinert AC/DC-ladesystem som kan levere opptil 150 kW skal gi nok strøm til å kjøre i 400 kilometer på bare 30 minutter. 50 minutter er nok til å fullade batteriet.
Den nye konseptbilen skal også kunne lade induktivt med en effekt på opptil 11 kW fra ladeplater montert i bakken.
Bilen har også solcellepaneler på taket, noe som ifølge Audi skal kunne tilføre cirka 1000 kilometer rekkevidde i året under typiske europeiske solforhold.
Les også: Slik sjekker du om elbil-batteriet begynner å svikte
Fire seter
Bilen skal ha to seter foran og to seter bak - ganske langt unna de syv setene i Teslas Model X.
Bagasjeplassen er oppgitt til 615 liter - 1725 liter om du feller ned baksetene.
En kombinasjon av radar, kameraer, ultrasoniske sensorer og lasere skal gi bilen evnen til å kjøre selv.
Bilen skal komme på markedet i 2018, men ettersom det er en konseptbil er det ikke sikkert den vil se ut akkurat som på skissene.
Les også: Kan disse luksus-elbilene ta opp kampen med Tesla?