Det hersker full forvirring rundt Shtokman-prosjektet, som etter planen skal ha første investeringsbeslutning i løpet av første kvartal i år.
– For dyrt
Flere russiske og andre internasjonale aviser og nettsteder rapporterer daglig at prosjektet enten utsettes eller gjennomføres som planlagt. Ifølge Barentsobserver mener Shtokman-partner Total at prosjektet er for dyrt, og at investeringsbeslutningen vil utsettes til senere i år.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Også internt i Statoil kommuniseres det noe ulike tidsperspektiv for den første investeringsbeslutningen, som gjelder rørledningsdelen av Shtokman.
– Vi i Statoil har først og fremst fokus på å få modnet fram og konkludert Shtokman- prosjektet. Shtokman Development har besluttet en strategi om å dele prosjektet med å først ta stilling til rørledningene og deretter LNG-prosjektet. Første beslutning vil tas i første halvår 2011, sa Helge Lund til Teknisk Ukeblad under Statoils Kapitalmarkedsdag i London.
Ingen endringer
Ved spørsmål om endringen fra første kvartal til første halvår betyr en utsettelse svarer Statoil:
– Gjeldende tidsplan ble besluttet av styret i Shtokman Development AG i fjor vår. Den tilsier beslutning for rørgass ved utgangen av første kvartal 2011, og LNG i løpet av 2011. Det er ikke besluttet noen endring i denne tidsplanen, sier informasjonssjef i Statoil, Bård Glad Pedersen.
Det har en stund vært spekulert i hvorvidt en Shtokman- investeringsbeslutning vil bli utsatt til fordel for andre russiske offshorefelt.
Dagens skattesystem i Russland gjør at Shtokman ikke vil være særlig lønnsomt for Statoil, og flere eksperter tror Russland vil bestemme seg for å utvikle gass fra Jamal-halvøya før man går i gang med Sthokman.
Les mer: StatoilHydro-interesse for Jamal
Justere skatteregler
Jamal-feltene er teknisk sett enklere å utvikle enn Shtokman, inneholder enorme mengder gass, men likevel lengre unna gassmarkedene.
– Shtokman krever enorme investeringer for å kunne gjennomføres. Dagens kostnadsnivå vil kreve signifikante justeringer i skattereglene fra russisk side for å få prosjektet lønnsomt. Dette ble gjort av norske myndigheter i forbindelse med utbyggingen av Snøhvit, og har vist seg å være til nytte for hele samfunnet, sa Statoils direktør i Russland, Jan Helge Skogen, under en konferanse i St. Petersburg i januar.
Tvil om levedyktighet
Skal man forholde seg til Shtokman Developments tidsplan, vil altså Statoil og partnerne i Shtokman Development AG ha tatt en investeringsbeslutning for rørledningsdelen av utbyggingsprosjektet om en måneds tid.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
Beslutningen har allerede vært utsatt, og fallende gasspriser og minkende etterspørsel har sådd videre tvil om Shtokman-prosjektets levedyktighet.
Les også: Tyst om Shtokman
Helge Lund utelukker ikke at Jamal kan være aktuelt for selskapet, dersom mulighetene byr seg.
– Når det gjelder Jamal vil det passe godt med vår offshoreerfaring, men vi har først og fremst fokus på Shtokman. Det er dumt av industrien å utelukke noen opsjoner. Men vi vil understreke at vår oppmerksomhet er på Shtokman. Vi jobber hardt med partnerne våre for å få en investeringsbeslutning i prosjektet, sier Lund.
Nasjonalt anliggende
Visedirektør ved Fridtjof Nansen Instituttet Arild Moe sier til Teknisk Ukeblad at Shtokman-utbyggingen er et nasjonalt anliggende hvor myndighetene, ikke bare Gazprom, er med på beslutningen av prosjektet.
– Jeg mener spørsmålet om skattefrihet kan løses raskt hvis myndighetene ønsker det, sier Moe.
![SATSER PÅ SHTOKMAN: Statoil sier de fortsatt har fokus på å få modnet frem en investeringsbeslutning for Shtokman i løpet av første halvår.](https://images.gfx.no/580x/1739/1739904/shtokman_barentshavet%25201009150843.jpg)
Usikkert med Jamal
Han er usikker på hvorvidt en Jamal-utbygging er mest basert på rykter.
– Annonseringen av et slikt samarbeid vil klart dempe den negative effekten for Statoil av å legge Stokmann på is. For øvrig er det stor usikkerhet rundt det videre tempoet på utbyggingen av Jamal-halvøya. Til sommeren skal det bores til havs i utkanten av det gigantiske Kharasavej-feltet som ligger i strandsonen nordvest på halvøya, sier Moe.
Ifølge direktør i det russiske departementet for lovgivning og regulering av mineraler, Denis Khramov, arbeider russiske myndigheter med å få myknet opp skattereglene i forbindelse med petroleumsvirksomhet.
Flere selskap
– Vi har lagt inne et forslag på å forenkle prosedyrene for å kunne ta beslutninger i forbindelse med letevirksomhet og produksjon. VI må forbedre investeringsklimaet i landet, og utvide antall selskaper som kan operere på sokkelen. Gjerne gjennom partnerskap mellom private og statlige selskap. Det er et forslag som nå blir utprøvd i regjeringen, sa Khramov i januar.
Statoil er partner med Total og Gazprom i utviklingen av Shtokman-feltet. Første fasen av feltutviklingen er beregnet å koste minst 15 milliarder dollar, og involverer flytende produksjonsplattformer som raskt kan flyttes for å styre unna isberg.
I tillegg kommer subsea rørledninger som strekker seg til et foreslått LNG-verft nær Murmansk.
Les også: – Russerne ønsker framdrift på Shtokman
Shtokman-avtale til Aker Solutions