FRANKFURT: BMW-forkortelsen har hatt mange sleivete utskrivninger. En ny kan være Bærekraft Mesterne i Verden.
For det var oppsiktsvekkende mye snakk om bærekraft (sustainbility) og miljø da BMW som vanlig åpnet bilmessen i Frankfurt tirsdag morgen.
To veier
Og det er en vanskelig øvelse BMW har tatt på seg når de samtidig skal vise fram modeller som først og fremst appellerer til kjøreglede, anført av nye M5. Men det skal sies at bilprodusenten lykkes godt med å ri to hester.
Poenget til BMW er at det er to parallelle veier framover mot en mer bærekraftig transport, henholdsvis den revolusjonære veien og den evolusjonære.
i-serien, foreløpig bestående av elbilen i3 og plug-in-hybriden i8, representerer revolusjon, mens deres effektiviseringsprogram EfficientDynamics representerer evolusjon.
184 hk, 119 g CO2
I skrivende øyeblikk har BMW-gruppen 50 modeller på markedet med et utslipp på under 140 gram CO2 per kilometer.
Disse suppleres i høst med 520d EfficientDynamics Edition som har et imponerende lavt forbruk: 0,45 liter på mila etter den europeiske testsyklusen og 119 gram CO2 per kilometer. Og dette fra en motor som yter 184 hestekrefter.
Til våren kommer 116d i samme serie som slipper ut 99 gram CO2 per kilometer (NEDC).
I den øvre enden av kraftskalaen debuterte nye M5. Dette er femte generasjon av sportssedanen som kan skilte med 10 prosent mer effekt og 30 prosent mer dreiemoment enn forgjengeren (560 hk, 680 Nm), men 30 prosent lavere forbruk (0,99 l/mil vs. 1,44 l).
Hele prosessen
i-familien produseres i aluminium og karbonfiber for å holde vekten nede på tross av tunge batterier.
Tidligere denne måneden startet BMW og partneren SGL karbonfiberproduksjon på den nye fabrikken i Moses Lake i USA.
– En av årsakene til at vi valgte dette stedet, er at fabrikken forsynes med vannkraft. Dette er et perfekt eksempel på en bærekraftig verdikjede, sier dr. Klaus Draeger som er utviklingssjef i BMW.
BMW opplyser at de fra første stund i utviklingen satte bærekraftmål for i-serien, og at i3s totale miljøbelastning vil være 50 prosent mindre enn en bil med effektiv forbrenningsmotor i en livsløpsanalyse.
BMWs anlegg i Wackersdorf og Landshut i Bayern bruker de amerikanskproduserte råvarene til å produsere komposittkomponentene til i-serien som skal bygges i Leipzig.
i3
i3 skal lanseres om drøyt to år, sent i 2013, og blir etterfulgt kort tid senere av i8, tidlig i 2014.
Den lille fireseteren i3 har en elmotor, koblet til bakakslingen selvsagt, som yter hele 125 kW effekt med 250 Nm.
Når vekten samtidig er holdt nede på 1 250 kilo, mye takket være utstrakt bruk av karbonfiber i karosseriet, vil dette gi elbilen solide ytelser.
BMW lover akselerasjon 0–60 kilometer i timen på under fire sekunder og 0–100 kilometer i timen på under åtte sekunder. Rekkevidden er 150 km på én lading.
i8
Den ladbare hybriden i8 har en batterirekkevidde på kun 35 kilometer.
Men den blir effektiv: På tross av samlet effekt på 260 kW vil bensinforbruket ligge under 3l/100km.
i8 har en variant av elmotoren fra i3 på framakslingen og en tresylindret 1,5-liter turbomatet bensinmotor som yter 164 kW/300 Nm på bakakslingen.
Når begge motorene jobber i tandem kan i8 akselerere fra 0–100 km/t på under fem sekunder og nå en topphastighet på 250 km/t.
BMW har sørget for å fordele de 1 480 kiloene 2+2-seteren veier 50/50 på hver aksling.
Laserlys
Og det er tenkt effektivitet i alle ledd: i8 har laserlys foran. Som visstnok krever halvparten så mye energi som konvensjonelle LED-lys.
– Dette er bilindustriens første laserlys. Når du ser disse lysene i bakspeilet, vet du umiddelbart hva slags bil som er i ferd med å kjøre forbi deg, var Klaus Draegers breiale kommentar.
Et maraton
Det er snart 40 år siden BMW lagde sin første elbil. 1602e ble laget til OL i München i 1972 og slo den gang følge med maratonløperne.
– Bærekraftig mobilitet er også et maraton. Men vi er med i konkurransen og holder blikket fast på veien foran oss. Vårt ansvar som bilprodusent er å finne innovative løsninger for dagens og framtidige utfordringer. Som ingeniør er jeg overbevist om at dette er mulig. Og som sjef for BMW-gruppen vet jeg at det å gjøre denne retningsendringen er en viktig beslutning, selv om det samtidig betyr at vi må endre måten vi tenker på, sa dr. Norbert Reithofer under presentasjonen.