KARRIEREARBEIDSLIV

Bare åtte prosent av kvinnene i IT-bransjen jobber med utvikling

IT-bransjen må ta kvinnegrep, mener nettverksleder.

Bare åtte prosent kvinner jobber med IT-utvikling og programmering i IT-bransjen.
Bare åtte prosent kvinner jobber med IT-utvikling og programmering i IT-bransjen.
18. apr. 2013 - 14:43

Bare 19 prosent av dem som jobber i IT-bransjen er kvinner. Og flesteparten av disse jobber ikke i konkrete IT-relaterte stillinger. Bare åtte prosent av kvinnene har IT-utvikling og programmering i arbeidshverdagen.

Tallene kommer fra en undersøkelse som TNS Gallup har gjort på vegne av Oda-nettverket, kompetansenettverk for kvinner i IT-bransjen.

Det er for dårlig, mener Anne Gretland, lederen for nettverket.

Bransjen må ta grep

– Vi må avlive myten om at IT-bransjen kun er for nerder og at alle roller er tekniske. Allerede på ungdomsskolenivå må rådgivere ved skolen engasjere og få frem mangfoldet av muligheter for eksempel innenfor salg, markedsføring og ledelse i tillegg til tekniske stillinger, sier Gretland.

Nettverket for kvinner som jobber i IT-bransjen har over 3000 medlemmer.

– Vi har målrettet jobbet med å øke kvinneandelen i IT-bransjen, men vi er helt avhengige av at bransjen tar grep for at vi skal komme oss videre.

Hun viser til selskaper som har lykkes med å øke kvinneandelen i IT-stillinger. For eksempel har Microsoft 27 prosent IT-kvinner, Software Innovation 28 prosent, Tieto 30 prosent og Sogeti nesten halvparten av kvinner i stillinger relatert til IT. 

Les også: Hun er Norges mest innflytelsesrike teknologikvinne

Flest kvinner jobber med salg Anne Gretland, leder i Oda-nettverket.
Flest kvinner jobber med salg Anne Gretland, leder i Oda-nettverket.

Flest kvinner jobber med salg

Ifølge undersøkelsen jobber 42 prosent av kvinnene i IT-bransjen med salg, mens 16 prosent jobber med ledelse.

Oda-nettverket foreslår flere tiltak for hvordan man kan få flere kvinner til å søke og bli ansatt.

  • Øke fokuset på å ansette kvinner i ledelsen
  • Gå vekk fra standardiserte stillingsannonser som fokuserer på kvalifikasjoner og krav til mer visjonære og søkende.
  • Fronte sine kvinnelige traineer i rekrutteringsprosessen for å kunne tiltrekke seg flere kvinner og sette fokus på kvinnelige rollemodeller.
  • Interne kvinnenettverk ved studiesteder for å skape trivsel og erfaringsutveksling
  • Kvinneprogram i selskaper som skal iverksette tiltak og aktiviteter for å beholde de kvinnelige ansatte og rekruttere nye kvinner.

Les også: Slik når kvinner toppen

Er synlige for studenter

Software Innovation er et av selskapene som ønsker å rekruttere flere kvinner til IT-jobber. Kommunikasjonssjef Mona Øverby sier at de fokuserer i stor grad på traineestillinger.

– I år har vi et skandinavisk traineekull med stor andel kvinner. Når vi reiser på høgskoler og universiteter pleier vi å ha dem med for å snakke med studentene og fortelle om arbeidshverdagen sin. Vi er også til stedet og synlige på karrieredager ved ulike utdanningsinstitusjoner, sier Øverby.

I tillegg har selskapet hatt besøk av enkelte mastergradsstudenter fra teknologistudier ved UiO.

Les også: Ingen kvinner vil bli teknologiledere

Velger bort IT

Den nyeste rapporten «Kjønnssegregering i utdanning og arbeidsliv» fra Institutt for samfunnsforskning viser at svært få kvinner blir dataingeniører.

Ifølge rapporten velger jenter bort fysikk, informasjonsteknologi og teknologi og forskningslære blant realfagene på videregående.

Les også:

Her lønner utdanningen seg mest

I dette firmaet har alle ansatte aspergers  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.