Opptakene fra taleregistratoren i Germanwings-flyet som havarerte i alpene onsdag kan tyde på at andrepiloten Andreas Lubitz (28) styrtet flyet med vilje.
– Lydopptakene tyder på at andrepiloten bevisst endret flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge maskinen, sier Brice Robin, som leder den franske etterforskningen.
Dette skal ha skjedd mens førstepiloten var ute av cockpiten, og Lubitz satt alene med kontroll over flyet. Han skal ha låst cockpitdøren, ifølge NTB.
Torsdag ettermiddag annonserte Norwegian at de vil endre rutinene, slik at cockpit alltid må være bemannet av to personer.
Video
I en video produsert av Airbus i 2002 kommer det frem hvordan sikkerhetsdøra inn til cockpit skal kunne åpnes fra kabinen i et nødstilfelle.
Sikkerhetsdøra er montert i alle større fly som et sikkerhetstiltak mot at terrorister kan ta seg inn i cockpiten.
I videoen kommer det frem at et medlem av besetningen kan åpne døra med en kode, men fra den er slått inn vil det gå 30 sekunder før døra lar seg åpne.
Hvis flygerne fatter mistanke kan de stenge døra fra innsiden slik at selv ikke koden kan åpne døra.
Les også: For fem måneder siden endte det katastrofalt. Nå bygger selskapet et gigantfly
Håndhever regelverket
Reglene rundt døren inn til cockpiten i flyet er felles i hele Europa og gjelder for alle fly som er sertifisert for mer enn 60 passasjerseter.
– Regelverket sier dørene skal være stengt fra motoren på flyet starter til motorene er stoppet etter flyging. Flyselskapene skal beskrive i sine prosedyrer for hvordan de skal etterleve dette regelverket, for eksempel hvis en pilot må forlate cockpit, sier kommunikasjonsmedarbeider i Luftfartstilsynet, Marit Kvarum.
Les også: Merker store passasjerer med sjakkmønster - for å unngå at de blir en propp i nødutgangen
Hemmelig
– Hvordan flygerne benytter døra er nedfelt i et regelverk, men flyselskapene har egne prosedyrer på toppen av dette. Av naturlige årsaker kan ikke jeg gå inn på hvordan dette fungerer, men det er selvfølgelig en mulighet til å komme seg inn i cockpit fra kabinen, sier leder for flysikkerhetskomitéen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval.
Han peker på at det nå svirrer mye rykter rundt flystyrten i Frankrike og at det er vanskelig å vite hva om har skjedd på nåværende tidspunkt.
Les også:
Slik skal den amerikanske presidenten fly i framtiden