Teknisk Ukeblad omtalte i forrige uke NTNU-rapporten som er gir de første offentlig tilgjengelige livsløpsanalysene av et litiumionebatteri med konkrete tall fra alle underleverandører (Ellingsen et al.: «Life Cycle Assessment of a Lithium-Ion Battery Vehicle Pack»).
Nå har forskerkolleger ved Det Norske Veritas (DNV) brukt tallene fra batterirapporten som underlag for to påstander/konklusjoner:
Neglisjerbare produksjonsutslipp
- I et miljøregnskap er det langt mer fornuftig å installere slike avanserte batterier i skip i stedet for biler.
- Utslippsbesparelsen ved bruk av slike batterier på skip er så stor at man kan se bort fra produksjonsutslippene.
Bak beregningene står Eirik Ovrum og Bjørn-Johan Vartdal som jobber i DNVs maritime forskningsavdeling (DNV Research & Innovation), i gruppa Maritime Transport.
De forteller at de ofte får spørsmål om livsløpsanalyser av batterier når de presenterer hybridskip rundt om i landet.
– Svaret, at produksjonsutslippene er neglisjerbare, er et veldig viktig poeng å få fram for norske myndigheter og redere, påpeker DNV-forskerne.
Les også: Nytt superskip til den amerikanske marinen
Tidobbelte av elbilinnsparing
Alle skipstyper tjener ikke på hybridisering. Men de to har regnet på tre forskjellige skip som de har data fra:
- Hybriddrift av kranoperasjon på skip
- Hybrid forsyningsfartøy i Nordsjøen
- Hybrid slepebåt
I regnestykket for kranoperasjoner vil 300 kWh-batteriet i produksjonen stå for 51,6 tonn CO2-ekvivalenter, med utgangspunkt i NTNU-rapportens oppgitte 172 kilo CO2/kWh.
Beregninger tilsier at kranoperasjonene sparer 90 tonn diesel i året på hybridisering, tilsvarende 280 tonn CO2.
Produksjonsutslippet delt på den totale besparelsen over ti år blir kun to prosent, altså neglisjerbart.
Over ti års levetid blir besparelsen ni tonn CO2 per kWh batteri.
– Dette er ti ganger mer enn det for eksempel en Nissan Leaf sparer i CO2-utslipp sammenlignet med en bensinbil, sier Ovrum som selv kjører nettopp Leaf.
Les også: Dette har folk prøvd å få til i 150 år
910 kg/kWh
I bilsammenligningen har forskerne brukt følgende premisser:
Begge bilene kjører 15.000 kilometer i året, og levetiden er 15 år.
Nissan Leaf bruker 15 kWh/100 km og kjører på norsk strømmiks med et utslipp på 70 g CO2/kWh. Utslippet blir dermed 0,16 tonn CO2 i året.
Fossilbilen slipper ut i gjennomsnitt 128 gram CO2 per kilometer, altså 1,9 tonn CO2 per år.
Elbilen har dermed en innsparing i bruken på 1,7 tonn CO2 per år, 26,4 tonn over 15 år.
Trukket fra 4,6 tonn i produksjonen og fordelt på Nissan-ens 24 kWh batteripakke, blir utslippsreduksjonen 0,9 tonn karbondioksid per kilowattime.
Les også: Batterier på full fart inn i skip
Maritim energirevolusjon
DNV sitter på tilsvarende (foreløpige) tall fra forsyningsfartøyet Viking Lady, altså omtrent ti tonn CO2 spart over ti år per kWh batteri, og enda bedre tall for slepebåt.
Dette er innenfor skipskategorier som egner seg best for hybridisering eller batteridrift. Dessuten er det forskjell på skip som går hele tiden og biler som stort sett står stille.
I tillegg vil samme konklusjon nås hvis man ser på batteriferjer, vel å merke med norsk strømmiks.
– Elbiler og batteriskip er ikke lønnsomme med tanke på utslipp over et livstidsperspektiv på steder med skitten strøm, mens hybridskip er like bra over hele verden, sier Ovrum.
Sparer man drivstoff og utslipp, sparer man også penger:
– I et hybridskip er investeringen ofte tilbakebetalt på to år, sa Grenland Energy-direktør Roman Stoiber til Teknisk Ukeblad i november.
Det nystiftede selskapet på Herøya mener Norge kan lede an i en maritim energirevolusjon.
Ifølge DNV-beregningene er investeringene til en hybridkran tjent inn igjen på under ett år.
Les også:
Den «leser» bølger og har en toppfart på over 40 knop