Det tyske selskapet Nomadic Power fikk før helgen to millioner euro, cirka 17,5 millioner kroner, i innovasjonsmidler fra EU for å videreutvikle sitt Nomad-konsept.
Batteri-henger
Nomad er rett og slett en tilhenger stappet med litiumionebatterier som skal ha flere bruksområder. Først og fremst kan den hektes på en elbil og drastisk utvide rekkevidden.
Den største modellen, med et batteri på 85 kWh, skal kunne gi opptil 500 km ekstra rekkevidde på en liten elbil. Det finnes også modeller på 40 og 65 kWh.
Til sammenlikning har folke-elbilen Nissan Leaf et batteri på 24 kWh, og en oppgitt rekkevidde etter NEDC-standarden på opptil 200 kilometer. Den største Tesla Model S-utgaven har allerede et batteri på 85 kWh.
Les også: Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror
Energilager
Videre ser Nomadic Power for seg at batteri-tilhengeren skal kunne brukes som energilagring fra for eksempel solcellepaneler hjemme, og som nødhjelp til strandede elbilister med tomt batteri.
Selskapet jobber også med å etablere et nettverk av byttestasjoner, hvor du kan leie en Nomad om du skal på langtur med elbilen og levere den tilbake på destinasjonen.
Les også: Danske myndigheter advarer mot å lade elbilen fra stikkontakt hjemme
Ledet av tidligere Telenor-sjef
Tilhengeren støtter alle de vanlige ladestandardene (Type 1, Type 2, CCS og Chademo), men selskapet har foreløpig ikke antydet noen pris på herligheten.
Toppsjef i Nomadic Power er for øvrig Dr. Manfred Baumgärtner, tidligere regionsjef i Telenors avdeling i Tyskland.
Les også: Omstridt oppfinner står bak elbil med superbatteri