I 2013 gjennomførte Varige Veger-programmet til Statens vegvesen en rekke undersøkelser for å avdekke årsakene til skader på det norske veinettet.
– Vi har blant annet sett på bindingen mellom ulike asfaltlag, på skjøter i asfalt og på betydningen av jevn og ujevn overflate. Resultatene fra undersøkelsene skal brukes for å lage nye krav til utførelse av asfaltarbeid, som skal bidra til å øke veienes levetid, sier Nils S. Uthus i Statens Vegvesens Varige veger-program.
Vil endre kravene
Undersøkelser på bindingen mellom asfaltlag har avdekket at mengde påført klebeemulsjon (lim) ofte er betydelig lavere enn spesifisert.
– En av de tingene som kan være med på øke veienes levetid er bedre klebing mellom asfaltlagene. Om ny asfalt som limes på gammel asfalt ikke henger godt nok på, oppstår det fort skader i veien. Vi jobber dermed med tiltak for å sikre at klebingen av nye veier skjer på en god nok måte, sier Uthus.
Som viser til at typiske skader forårsaket av dårlig binding er slaghull og skader på veien.
I dag går kravene fra byggherre til entreprenør ut på mengden lim entreprenøren må bruke mellom lagene. Ifølge Uthus er det derimot ikke alltid mengden lim som trenger å være avgjørende for god binding.
– Derfor ønsker vi å innføre egenskapskrav i stede for mengdekrav. Vi vurderer å sette krav til hvor god bindingen er, og la det være opp til entreprenør å bestemme hvor mye, og hvilket lim som skal benyttes, sier han.
Les også: Er den Norges smarteste tunnel?
Optimal binding
Før kravene utformes, skal Varige veger-programmet undersøke hva som må til for å få den optimale bindingen mellom veidekker.
– Vi skal måle bindingsstyrke på borkjerner fra strekninger med varierende mengde påført lim, for ulike typer emulsjoner, og på underlag med grov kontra glatt tekstur. På den måten håper vi å finne ut av hva som gir det mest varige asfaltdekket, sier Uthus.
Vegvesenet vil fortsette å gjøre forsøk på veien ut 2014. Når resultatene er samlet inn vil de gjennomgås og føre til nye krav.
– Hvor mye det er mulig å øke veienes levetid er det vanskelig å si noe konkret om. Men om tiltakene til utførelse blir bedre regner vi med at veien vil kunne leve lengere, kanskje opptil flere år. Noe som vil spare samfunnet for mye penger, sier Uthus.
Les også:
Ny type asfalt skal redusere bensinbruken