Mandag gikk Statens Vegvesen ut og varslet om store køer på veiene inn mot Oslo når Smestadtunnelen mandag ettermiddag delvis skulle stenges for trafikk.
Etaten fryktet så mye som fire timer med kø mellom Sinsen og Smestad på Ring 3, og oppfordret bilister til å velge sykkel og kollektivt så langt det lot seg gjøre.
Sjekk din strekning: Slik er mobildekningen om bord på toget
Vil ikke løse problemene
Selv om køfrykten tirsdag viste seg å være overdrevet siden hele 32 prosent av de som pleier å kjøre inn til byen lot bilen stå, er den ikke ubegrunnet. Fra 2013 til 2014 økte nemlig biltrafikken i både Oslo og Akershus.
Det forventes at denne skal fortsette å øke, med en vekst på cirka 1,5 prosent hvert år frem til 2030, viser en utredning av E18 Vestkorridoren gjennomført på oppdrag for Statens Vegvesen.
Stortinget har vedtatt at all vekst i persontrafikken i storbyområdene skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. Allikevel ønsker flertallet i Stortinget å bedre veikapasiteten inn mot Oslo ved å bygge ut E18 Vestkorridoren.
Men det vil ikke løse køproblemene, ifølge sivilingeniør Aud Tennøy ved Transportøkonomisk institutt.
Les også: Slik får du batteriet i elbilen til å vare
Kortsiktig løsning
E18 gjennom Vestkorridoren i Bærum og Asker er en av landets høyest trafikkerte europaveier, og er den eneste hovedinnfartsåren inn mot Oslo fra vest.
Statens vegvesen og Bærum kommune ønsker en utbygging av E18 i tunnel under Høvik og tunnel under Sandvika. Utbyggingen anbefales kombinert med en samlevei i dagens E18-trasé, med eget kollektivfelt og en ny ekspressykkelvei, og er beregnet å koste mellom 31 og 40 milliarder kroner.
Men at denne utbygging vil bedre veikapasiteten er helt feil, ifølge Tennøy.
– På kort sikt vil en utbygging av E18 vestkorridoren kunne gi noe mindre køer, sier hun.
Og legger til at denne effekten alltid er midlertidig.
– Bedre veier får alltid flere til å velge bil fremfor kollektivt. Derfor vil det ikke ta lang tid før køene er like lange, om ikke lenger enn i dag. Bedre veier gir alltid mere kø på sikt, sier hun.
Les også: Disse rørene skal gi syklistene medvind
Naivt å bygge mer vei
Tennøy tok i 2012 doktorgraden sin på hvorfor planleggerne legger planer som øker biltrafikken inn mot byene når det nasjonale målet er det motsatte.
Hun sier det er naivt å tro at det går an å bygge seg ut av køproblematikk.
– Det har aldri fungert tidligere, og kommer ikke til å gjøre det i fremtiden, sier hun.
Under en valgkampduell om samferdsel og miljø, tirsdag morgen, fikk Tennøy tverrpolitisk støtte fra Stian Berger Røsland (H) og Raymond Johansen (Ap).
– Slik utbyggingsplanene foreligger nå synes jeg en E18-utbygging er en svært dårlig løsning, sier Johansen.
Våren har kommet: Våren har kommet: Her er en ni meter høy brøytekant
Har prøvd det før
Det er en stor interessekonflikt innad i både Høyre og Arbeiderpartiet, når det kommer til utbygging av den omstridte veistrekningen. Mens politikerne i Asker og Bærum ønsker flere felt og argumenterer med at det vil gagne næringslivet i hele landet, ønsker ikke politikerne i Oslo flere biler inn til hovedstaden.
Johansen viser til nedleggelsen av Fornebu, som ble spådd å gi bedre veikapasitet inn mot sentrum, som et godt argument for hvorfor E18 ikke bør bygges ut.
– Det tok ikke mer enn 14 dager før køene var tilbake som før. Flere valgte bil med en gang flyplassen ble lagt ned, og køen var tilbake på null komma niks. Det viser bare at man ikke kan bygge seg ut av kø, sier han.
Berger Røsland førteller at en avstemming i Oslo bystyret ga et enstemmig svar.
– Å legge opp til flere biler inn mot sentrum løser ingenting, sier han.
Rapport: Rapport: Vi bygger veier uten å se på lønnsomhet
Andre løsninger
Tennøy forteller at utvidet veikapasitet inn mot Oslo vil gi redusert transportkapasitet for alle trafikanter, også næringslivet.
– Det finnes mange alternativer for å bedre transportmulighetene inn mot Oslo. Men utbygging av E18 er ikke løsningen, sier hun.
Og viser til rushtidsavgift, sykkelsatsing og færre parkeringsplasser og bedre kollektivløsninger som gode løsninger.
– Den eneste måten å redusere biltrafikk per person er ved å påvirke reiseatferd, sier Tennøy.
Verken Jennie eller Erlend har førerkort:Verken Jennie eller Erlend har førerkort - dette ble løsningen