VMware har gjort en undersøkelse i Norden som IT-avdelinger bør merke seg
De har spurt ledere i nordiske land med beslutningsmyndighet over IT hvor lang tid det tar fra IT-avdelingen får et oppdrag til det skjer en leveranse.
Seks måneders leveringstid
55 prosent av dem svarer at det tar rundt et halvår før IT er i stand til å levere. Det er ikke bra nok i en verden hvor kravene til omstilling øker i formidabel takt.
– Et eksempel jeg liker å bruke er om du trenger en ny app på telefonen til en viktig jobb. Og så tar det seks måneder å laste den ned. Det er det ikke mange som ville ha godtatt, sier VMwares sjef for programvaredefinerte datasentre i EMEA, Jason Hill.
Han viser til at det er et stort antall årsaker til at ting tar tid i en tradisjonell IT-avdeling, selv om det er blitt bedre.
– Problemet bedriftene står overfor er at alle konkurrentene også jobber på spreng, og de risikerer tap om de ikke får IT til å utvikle seg raskere. I tillegg til forsinkede leveranser som kan forbedre forretningsmodellen til selskapet reduserer det produktiviteten til staben og det øker risikoen for IT-innbrudd og datatyveri, sier Hill.
Les også: Kontraktene renner inn for IT-Norge, men næringen mangler 20.000 hoder
Penger ikke viktigst
Det er ikke lenger kostnadsreduksjon som er viktigst. Det er hastigheten som er viktig for IT-ledere, og de er under sterkt press for å få det til å skje det neste året.
Undersøkelsen peker på at det å gjøre folk mer mobile med den dingsen de bruker i jobben og det få infrastrukturen inn i nettskyen er det viktigste nå.
Kostnadsreduksjoner kommer først på tredjeplass.
– Virksomheter føler at de må endre seg raskt og svært mange har ikke alltid tid å vente på IT-avdelingen. Løsningen er å kjøpe tjenester utenfor, og de går til den offentlige nettskyen for å få fart på sakene. I dag kjøper 20 prosent av de undersøkte selskapene nye tjenester uten å involvere IT-avdelingen, og det vil øke til 35 prosent om tre år. Skygge-IT er et begrep vi bruker om dette, sier sjef for VMware i Norge, Kristine Dahl Steidel.
Les også: Google sliter med å rekruttere nordmenn
Frykt for konkurrenter
Ledere i 40 prosent av de spurte selskapene føler presset fra mindre og kjappere konkurrenter som kan komme inn i markedet og ta fra dem deler av forretningen.
– Se på Netflix, som nå kjører på Amazon sin plattform. De har snudd opp ned på TV-markedet i løpet av svært kort tid. Med svært små investeringer i infrastruktur har de konkurrert ut slike som Blockbuster i USA, som har satt opp en stor kjede av videobutikker. Det finnes en lang rekke slike store og små eksempler, og det er ikke så rart at mange føler seg utsatt. Har man en god forretningside trengs det ikke alltid enorme investeringer når det er så enkelt å leie kapasitet i nettskyen. Vårt råd til IT er å få i gang en bred dialog med selskapene de er en del av. Og de behøver ikke gape over alle utfordringene på en gang. De bør begynne i det små og tenke strategisk i tett samarbeid med ledelsen, sier Hill.
Kronikk: Dette ødelegger IT-prosjektene
Må retferdiggjøre sin eksistens
IT handler ikke lenger om kontroll og begrensinger, påpeker Dahl Steidel.
– Det er en fundamental endring på gang, og nå er det viktig at de kan tilby bred støttefunksjon i selskapene. Det dreier seg ikke lenger om å kjøpe og implementere programvare, men om et fundamentalt skifte i tankegang. Det er en ny programvaredefinert verden og prosesser må tenkes på nytt. Ikke bare gjøre det samme gamle som før, bare enda raskere.
– IT-avdelingene må også se på hva de selv koster og hva de kan tilby for pengene. Det er blitt lett å se hva eksterne leverandører koster for det som tilsynelatende er like tjenester. Det er ikke alltid det er likt når man ser hva IT kan tilby, men de må selv dokumentere den merverdien de representerer, sier Dahl Steidel.
Leie, ikke eie
De store tunge datasentrenes tid er over, skal vi tro VMware.
– Vi ser allerede i dag at småselskaper ikke eier egen infrastruktur. De store investerer også mye mindre i datasentre enn tidligere, men det varierer i stor grad med hvilken industri de er i. For mange er det viktig å ha full kontroll på egen hånd. For andre er det mye mer lønnsomt å kjøpe tjenester i nettskyen. Jeg tror at fremtiden for IT-avdelingen ligger i å være en slags en tjenestemegler som kjører tjenester internt eller eksternt avhengig av hva som er mest hensiktsmessig, sier Hill.
Les også:
Atea-sjefen slakter analytikernes «megatrender»