Daglig leder Jan Rørvik Johnsen i Oleon Scandinavia AS sier til Teknisk Ukeblad at de ikke var fornøyd med DVS Norge sin plan for lasting av Mar Christina, skipet DVS skal ha chartret for å frakte farlig avfall.
– Skipet har ligget ved vår kai i tre uker. Vi var ikke fornøyde med de planene DVS hadde for å overvåke og forsikre seg om at lastingen fra våre tanker og over på skipet var sikre nok, sier Johnsen til TU.
Ulovlig lagring
Han mener blant annet at DVS ikke hadde gode nok kontrollrutiner underveis, blant annet kontrollmålinger.
Oleon i Sandefjord kom i søkelyset tidligere i sommer da det ble klart at selskapet ikke hadde tillatelse til å lagre farlig avfall. Likevel hadde bedriften mottatt 30.000 tonn farlig avfall, prosessvann og avfall fra oljebransjen, fra DVS.
Oleon er pålagt å fjerne avfallet før 1. desember. Det er imidlertid DVS som eier avfallet og skal ta hån om det. Fredag 8. august fikk Oleon beskjed fra DVS om at Mar Christina ville ankomme mandag 8. august for å starte lasting av de første 3.000 tonn. Skipet kom tirsdag 9. august. Tirsdag 30. august skjer ulykken.
– Eksplosjon skjedde ikke under lasting
Strid om plan
I en korrespondanse mellom Oleon og Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif), framgår det at Oleon var bekymret for måten DVS og skipet hadde planlagt lastingen.
I et brev datert 8. august, skriver Erik Røyeng i Oleon:
” DVS opplyser også at de har oppdaget motstridende opplysninger mellom sin og skipets handlingsplan. DVS har i sin handlingsplan opplyst at de vil tilsette lut som reduksjonsmiddel for H2S, mens det i skipets planer er opplyst at det skal benyttes et kjemikalie fra MI Swaco.
Vi er kjent med at DVS har oversendt Klif en risikovurdering som vedlegg til sin handlingsplan. Oleon ønsker ikke påbegynne utlasting eller rundpumping av lagertankene før Klif bekrefter at risikovurdering og planer fra DVS er godkjent.”
Les også: Oleon har levert plan
Ventet Klif-godkjenning
Klif gir Oleon og DVS rett i at det antakelig bør tilsettes lut for å pH-justere og holde H2S under kontroll. Hydrogensulfid er en brannfarlig gass som er litt tyngre enn luft (1,19), med eksplosjonsområde mellom 4 og 45,5 vol. % i luft og den er samtidig en giftig gass.
Tirsdag 30. august forelå planer som Oleon og Klif mente var gode nok.
Da skipet skulle forberede mottak, ble rør og tanker ”spylt rene” for å hindre eksplosjon. Slik spyling gjøres normalt med en ikke-eksplosjonsfarlig gass, inertgass. Det var imidlertid under denne operasjonen eksplosjonen inntraff. Selve lastingen var ikke kommet i gang.
Oleon har fått oppgitt at det allerede var 1.200 liter ”slopvann”, det vil si oljeholdig vann, om bord i skipet.
Ulykken etterforskes av politiet. En av mannskapet på skipet ble lettere skadet. Skipet har fått synlige skader på dekk. Plater og rør er bendt opp.
Fare for gassdannelse i tankene
Les også: