– Vi har ingen annen mulighet enn å videreføre de økte kostnadene med høyere priser på jernbanetransport på kundene. Jeg mener staten bokstavelig talt burde ha kommet på banen og kompensert for de tapene vi har som følge av sviktende infrastruktur, sier direktør Per Kartnes i Schenker AS.
Dyre feil
Fram til utgangen av september hadde godskundene til jernbanen tapt cirka 200 millioner kroner på grunn av stengte jernbanestrekninger. Denne regningen blir vesentlig høyere innen året er slutt, advarer Kartnes.
Den dårlige kvaliteten på jernbanenettet i Norge rammer næringslivet hardt i form av høyere fraktpriser. Jernbaneselskapene har varslet en prisøkning på mellom 5 og 15 prosent fra 1. januar 2012.
Men dersom staten hadde sørget for kompensasjon, ville det dempet kostnadspresset og ført til at jernbanen fikk beholde mye av godstransporten, hevder Kartnes.
Godsproblemer
Den topptunge Jernbanegruppa som la fram sin rapport om jernbanens utfordringer forrige uke, mener utviklingen og planleggingen av jernbanen må ses i et perspektiv som strekker seg 20 til 40 år fram i tid. Likevel la den ikke skjul på at det er nettopp på gods at skoen trykker mest akkurat nå.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) innrømmet at godstransporten på jernbanen er en hard nøtt og at noe må gjøres raskt. Men hva er mer usikkert:
– Jeg er glad for utviklingen vi har sett på jernbanen den siste tiden. Vi har merket en forandring og mange flere tog er i rute, faktisk flere tog enn vi trodde. Men på gods må vi gjøre noe raskt, for her går utviklingen i motsatt retning. Akkurat nå fraktes det mer gods på vei enn på bane, sa Kleppa til NTB forrige uke.
Forsømt kapittel
Per Kartnes mener godstrafikken rammes spesielt hardt av at utbygging og vedlikehold av jernbanen i Norge i årevis har vært et forsømt kapittel:
– Når en strekning blir stengt returnerer godsvognene til sendt terminal. Dette fordyrer godstransportene og skaper store forsinkelser i trafikken med betydelige kostnadsøkninger for næringslivets transporter, sier Schenker-direktøren.
Han peker på at Norge ligger langt bak våre naboland når det gjelder modernisering av jernbanen.
– Av våre 4.200 kilometer jernbane er det bare 5 prosent dobbeltspor. Sverige har 11.900 kilometer jernbanespor og 31 prosent dobbeltspor. Danmark har 5.900 kilometer jernbanespor og 9-10 prosent dobbeltspor, understreker han.