– Signalene fra Statoil understreker at oljeindustrien er langt fra så klar for Arktis som de har gitt inntrykk av, sier Truls Gulowsen i Greenpeace Norge til NTB.
Han oppfordrer Statoil til å revurdere hele satsingen i Arktis, som Greenpeace karakteriserer som både kostbar og miljøfarlig.
Statoil skulle opprinnelig starte leteboring i Alaska i 2014, men det har blitt utsatt.
– Vi har tidligere kommunisert at vi tidligst vil starte leteboring i 2015, men det er ennå ikke tatt noen konkret beslutning om boring, sier informasjonssjef i Statoil, Bård Glad Pedersen, til NTB.
Nestenulykker
Statoil følger dermed etter Shell, som nylig utsatte leteboring i farvannene utenfor Alaska etter en rekke nestenulykker og uhell.
– Alaska er et område der det er høye kostnader både forbundet med boring og med eventuell utbygging. Det gjør at det er krevende å få til kommersielle løsninger der, forklarer Pedersen.
Selskapets sjef for Nord-Amerika, Bill Maloney, sier til Bloomberg at Statoil ikke regner med å starte produksjon i Alaska før i 2020.
Les også: Her er verdens første forskningsstasjon på ski
– Gaper for høyt
Greenpeace mener utsettelsen i Alaska viser at Statoil har gapt for høyt.
– De har satset i teknologiske og miljømessige utfordrende områder, basert på at de liksom har erfaring fra å holde på i Norskehavet. Men nå begynner de å innse at det ikke holder. Det er veldig positivt, sier Gulowsen.
Statoil har imidlertid ingen planer om å stanse den øvrige virksomheten i Arktis, slik Gulowsen oppfordrer til.
– Vi har en stegvis tilnærming til Arktis, og den strategien ligger fast. Vi skal i år starte en borekampanje med ni brønner i den norske delen av Barentshavet. Her har vi allerede gjort store funn, og vi mener det er potensial til å gjøre nye funn, sier Pedersen og legger til at Statoil i år også skal bore tre brønner utenfor østkysten av Canada.
– For oss er det avgjørende at dette kan gjøres på en sikker måte, og at det kan bidra til verdiskapning, understreker informasjonssjefen.
Isfylte farvann
Statoil har skaffet seg lisenser i og rundt hele Polhavet, fra Alaska, Canada, Grønland, Norge og Russland. I alle områdene unntatt Norge er lisensene i til dels isfylte farvann, påpeker Gulowsen. Petroleumsvirksomhet i isfylte havområder er ikke tillatt på norsk sokkel.
Statoil kjøpte i 2008 16 letelisenser i Alaska. To år senere kjøpte selskapet også andeler i ConocoPhillips 50 blokker i samme område.
– Å forlate 66 lisenser, der de første 16 kostet 100 millioner kroner, viser med all tydelighet at verken Statoil eller resten av oljeindustrien har den nødvendige erfaringen likevel, sier Gulowsen.
Les også:
Avblåser arktisk olje- og gassbonaza til havs