– Signalene fra Statoil understreker at oljeindustrien er langt fra så klar for Arktis som de har gitt inntrykk av, sier Truls Gulowsen i Greenpeace Norge til NTB.
Han oppfordrer Statoil til å revurdere hele satsingen i Arktis, som Greenpeace karakteriserer som både kostbar og miljøfarlig.
Statoil skulle opprinnelig starte leteboring i Alaska i 2014, men det har blitt utsatt.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Vi har tidligere kommunisert at vi tidligst vil starte leteboring i 2015, men det er ennå ikke tatt noen konkret beslutning om boring, sier informasjonssjef i Statoil, Bård Glad Pedersen, til NTB.
Nestenulykker
Statoil følger dermed etter Shell, som nylig utsatte leteboring i farvannene utenfor Alaska etter en rekke nestenulykker og uhell.
– Alaska er et område der det er høye kostnader både forbundet med boring og med eventuell utbygging. Det gjør at det er krevende å få til kommersielle løsninger der, forklarer Pedersen.
Selskapets sjef for Nord-Amerika, Bill Maloney, sier til Bloomberg at Statoil ikke regner med å starte produksjon i Alaska før i 2020.
Les også: Her er verdens første forskningsstasjon på ski
– Gaper for høyt
Greenpeace mener utsettelsen i Alaska viser at Statoil har gapt for høyt.
– De har satset i teknologiske og miljømessige utfordrende områder, basert på at de liksom har erfaring fra å holde på i Norskehavet. Men nå begynner de å innse at det ikke holder. Det er veldig positivt, sier Gulowsen.
Statoil har imidlertid ingen planer om å stanse den øvrige virksomheten i Arktis, slik Gulowsen oppfordrer til.
– Vi har en stegvis tilnærming til Arktis, og den strategien ligger fast. Vi skal i år starte en borekampanje med ni brønner i den norske delen av Barentshavet. Her har vi allerede gjort store funn, og vi mener det er potensial til å gjøre nye funn, sier Pedersen og legger til at Statoil i år også skal bore tre brønner utenfor østkysten av Canada.
– For oss er det avgjørende at dette kan gjøres på en sikker måte, og at det kan bidra til verdiskapning, understreker informasjonssjefen.
Isfylte farvann
Statoil har skaffet seg lisenser i og rundt hele Polhavet, fra Alaska, Canada, Grønland, Norge og Russland. I alle områdene unntatt Norge er lisensene i til dels isfylte farvann, påpeker Gulowsen. Petroleumsvirksomhet i isfylte havområder er ikke tillatt på norsk sokkel.
Statoil kjøpte i 2008 16 letelisenser i Alaska. To år senere kjøpte selskapet også andeler i ConocoPhillips 50 blokker i samme område.
– Å forlate 66 lisenser, der de første 16 kostet 100 millioner kroner, viser med all tydelighet at verken Statoil eller resten av oljeindustrien har den nødvendige erfaringen likevel, sier Gulowsen.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Les også:
Avblåser arktisk olje- og gassbonaza til havs