I teknologi- og ingeniørfag kan ulike forhold beskrives i et matematisk språk, noe som er avgjørende for å løse problemer i slike fag.
Ingeniørstudenter stryker ofte
Numerisk
Denne typen matematisk problemløsning ble tidligere gjort manuelt, men IT-revolusjonen har gjort at de fleste slike beregninger kan gjøres med en forholdsvis standard PC.
Det har i sin tur ført til at slike beregninger er blitt en sentral del av forskning og utvikling og et viktig verktøy i næringslivet.
Men i utdanningen er dette i liten grad tatt i bruk. Dette vil Kunnskapsdepartementet nå gjøre noe med.
På en konferanse ved Unversitetet i Oslo i dag presenterer et utvalg en veileder for såkalt beregningsorientert utdanning allerede på bachelornivå.
Levende
Målet er å implementere beregninger gjennom realistiske problemstillinger knyttet til den utøvende del av det yrket studentene står foran.
Det skal gjøre studiet "levende og relevant fra første dag" slik at man "unngår en lang teoretisk periode i startfasen som gjør at mange kan miste motivasjonen".
Frafallet er som kjent stort innen realfags- og teknologistudier.
Teknisk Ukeblad skrev nylig at byggingeniørstudenter ikke Byggingeniører kan ikke nok om bygg om praktiske utfordringer de vil møte i arbeidslivet, og heller ikke noe særlig om byggefeil.