Rederiet Costa Cruises har bekreftet at skipet skal flytes fra ulykkesstedet og taues til havn, trolig til Genova og byggeverftet Fincantieres verft Sestri Ponente.
Det store cruiseskipet ligger fortsatt delvis sunket utenfor øya Giglio på vestkysten av Italia. I slutten av mars var alt drivstoff, smøreolje og kloakk fjernet fra skipets tanker.
Tømt
Nederlandske Smit Salvage opplyser at de den 24. mars hadde tømt den siste av 17 drivstofftanker. Skipet inneholdt rundt 2400 tonn drivstoff, fordelt på 17 tanker.
Arbeidet tok ca. en måned og gikk som planlagt, opplyser Smit. Selskapet har nå noen dykkere og en liten gruppe personer i beredskap inntil kontrakt for berging er avgjort.
10 selskaper ble invitert til å gi bud på å fjerne skipet.
Finregner
Costa Crociere, som eies av cruise-giganten Carnival Corp i USA, sitter nå sammen med forsikringsselskapene og vurderer tilbudene på berging.
Ifølge flere kilder skal seks selskaper ha levert inn tilbud på arbeidet. Rederiet har sagt klart og tydelig fra at de vil berge skipet i ett stykke og få tauet det til verksted.
Halvt nytt skip
Kostnadene med en slik operasjon er antydet å komme opp i 288 millioner dollar, det vil si ca. 1,66 milliarder kroner.
Da skipet ble bestilt i 2004, var kontraktssummen 570 millioner dollar, ca. 3,2 milliarder kroner, altså dobbelt av det det vil koste å få skipet til kai.
Gjenoppbygging av skipet blir svært kostbart. Det meste innvendig må skrelles av og fjernes. Om selve strukturen har tålt sammenstøtet og påvirkningene etterpå, er også uvisst.
Bergingen er beregnet å ta inntil ett år med oppstart i mai.
Taus favoritt
Smit Salvage, som fikk Full City av grunnen i Oslofjorden i 2009 sammen med Buksér og Berging, er favoritter til å få jobben.
Talskvinne Martijn Schuttevaer i Smit bekrefter at de har levert inn tilbud, men vil ikke oppgi noe om hvordan de vil gå fram dersom de får jobben.
– Vi ønsker ikke å si noe, verken om metode, tidsaspekt eller pris så lenge det ikke er avgjort hvem som får oppdraget, sier Martijn Schuttevaer til Teknisk Ukeblad.
Deformering
Norske eksperter har tidligere sagt til TU at opphogging på stedet vil være enklere for å fjerne skipet.
Professor Jørgen Amdahl fra NTNU sier skipet allerede kan være utsatt for deformering. Skipet ligger på siden og beveges av bølger, strøm og vind. Store krefter er i sving og kan endre skipets konstruksjon og hvilke belastninger det tåler.
Det gjør det mer usikkert om det er mulig å tette skipet og rette det opp. I så fall kan skipet mest sannsynlig repareres til fullverdig stand.
Kostnadene vil imidlertid bli formidable og gjøre opphogging på stedet til mer økonomisk og sannsynlig løsning. Innvendig vil alt måtte rives ut og bygges opp igjen.
Overtro
Hittil er 30 personer funnet omkommet i vraket. To er fortsatt savnet. Det var 3229 passasjerer og et mannskap på 1023 om bord da skipet gikk på grunn.
Under dåpen 2. september 2005 på verftet, klarte ikke modell og gudmor Eva Herzigová å knuse champagneflasken, normalt sett som et «omen», et dårlig tegn eller varsel for skipet.
Husarrest
Kapteinen på skipet er siktet for å stå bak grunnstøtingen og ulykken som forårsaket at 32 mennesker mistet livet.
Kapteinen forlot skipet før alle var reddet i land. Kapteinen ble i påskeuken dømt til fortsatt å sitte i husarrest til rettssaken mot ham starter.