Berlins skandaleflyplass Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt (BER) har vært under bygging i et tiår. Nå får selskapet bak byggeprosjektet tilført nye midler for å ferdigstille byggingen.
I utgangspunktet hadde Berlins nye lufthavn åpningsdato høsten 2011, og en opprinnelig prislapp på 2,8 milliarder euro.
Nå har EU-kommisjonen godkjent tyske myndigheters planer som sikrer skandaleprosjektet ytterligere 2,2 milliarder euro, tilsvarende over 20 millarder norske kroner.
Myndighetene gir selskapet bak BER, Flughafen Berlin Brandenburg, drøye 10 milliarder kroner i statslån, samt statsgarantier for et privat lån på drøye 10 milliarder kroner.
- NTNU skulle oppgradere noen få maskiner: Det gikk veldig, veldig galt
Mange brølere
Dårlig planlegging, flerfoldige tekniske brølere og sprikende krav fra ulike hold danner bakteppet for byggeprosessen, som har blitt sammenlignet med en total "multiorgansvikt".
Den siste oppsummeringen fra Flughafen Berlin Brandenburg (FFB) viser at samlet totalkostnad er nær doblet til 5,5 millarder euro, ifølge danske Ingeniøren. Altså over 50 milliarder norske kroner.
Den offisielle forklaringen til forsinkelsene og budsjettsprekken er en gjennomgang av det omfattende brannvarslingsanlegget på flyplassen, som avslørte at anlegget måtte bygges helt om.
- Se vannet forsvinne: Ny type asfalt sluker 4000 liter vann på 60 sekunder
Ikke ingeniør
75.000 sprinkelhoder, 16.000 brannvarslere, 3400 ventilasjonsklaffer og 81 vifter skulle hindre en katastrofal brann i terminalbygningen.
Kontrollen viste tilsammen 20.000 små og store feil, inkludert det faktum at ventilasjonsanlegget ikke klarte å lufte ut farlig røyk.
I 2014 ble det også klart at mannen som designet brannventilasjonsanlegget på flyplassen egentlig ikke var ingeniør.
– Jeg hadde et visittkort hvor det stod at jeg var ingeniør. Det er en feil, og noe alle har trodd på fordi jeg aldri sa at jeg ikke var det, sa han i en offisiell uttalelse den gang.
- Hadde du klart førerprøven i dag? Ny EU-lov gjør det vanskeligere å ta lappen
For tungt utstyr
I fjor høst oppdaget kontrollører at tre ramper med ventilatorer, som ble satt inn for flere år siden, var alt for tunge og kunne føre til at hele takkonstruksjonen kunne rase sammen.
Ingen hadde oppdaget at ventilatorene veide 4000 kilo, mens den absolutte grensen var på 2000 kilo.
Ny flyplassrokering
Ifølge den eksisterende planen skal nye BER åpne i slutten av 2017.
Planen var opprinnelig at den nye flyplassen skulle avløse Berlins to eksisterende flyplasser, Tegel og Schönefeld, i tillegg til gamle Tempelhof, som stengte i 2008.
Nå skal imidlertid Tegel stenges, mens Schönefeld utvides og fortsetter flyplassdriften.
Teknisk Ukeblad besøkte byggeplassen til BER i 2013. Les den utrolige historien her: Den store flyplassfiaskoen