Songa Offshore er tildelt kontrakten for byggingen av riggene, til en verdi av 1,33 milliarder dollar (7,5 milliarder kroner) per rigg, for en fast periode åtte år, inkludert opsjoner på fire ganger tre år per rigg.
I juli i fjor tildelte Statoil Songa Offshore kontrakten for byggingen av de to første kategori D-riggene. De spesialbygde riggene skal kunne operere på dyp mellom 100 og 500 meter, og bore brønner ned til 8.500 meter.
Nye tiltak nødvendig
– Vi har en portefølje av prosjekter i verdensklasse på norsk sokkel og robuste produksjonsutsikter. I tillegg til sikker og effektiv utvikling av nye felt, fortsetter vi å intensivere arbeidet med å øke utvinningen fra eksisterende felt. Vi er overbevist om at nye tiltak er nødvendige for å sikre en riggflåte tilpasset de krevende oppgaver vi har foran oss, sier direktør for Utvikling og Produksjon Norge i Statoil, Øystein Michelsen.
Les også: D-rigger holder liv i feltene
20 prosent mer effektivt
Statoil tror at de nye kategori D-riggene vil gjøre boring og ferdigstilling av produksjonsbrønner mindre kostbart og mer effektivt. Riggkostnadene har skutt i været de siste årene, og det er begrenset tilgang på dem. De nye riggene skal kunne utføre arbeidet 20 prosent mer effektivt enn de konvensjonelle riggene.
Stor interesse
Den ene av de nye riggene skal benyttes på lisensene Norne, Heidrun og Åsgard, mens den andre skal brukes som en del av Statoils riggflåte og blir klargjort for helårlig operasjon i Barentshavet.
– Vår anskaffelsesprosess har skapt stor interesse blant riggentreprenører, kontraktører og investorer. Vi inngikk et nært samarbeid med Songa Offshore i fjor for å realisere de to første kategori D riggene. Disse nye avtalene styrker dette samarbeidet. Kontraktstildelingen gir spennende muligheter for Songa, men vil også gi positive ringvirkninger til de underleverandørene som vil bli involvert i å få riggene produsert og klargjort for operasjoner, sier direktør for anskaffelser i Statoil, Jon Arnt Jacobsen.
Les også: Statoil snuser på rigg-eierskap