For mange skeptikere er nok dette en klassisk «hva var det jeg sa?»-stund.
Better Place, selskapet som skulle løse elbilens rekkeviddeproblem med å bygge en infrastruktur av automatiserte batteribyttestasjoner, er konkurs.
Det skjer et halvt år etter at alle batteribyttestasjonene i Danmark og Israel var klare for bruk.
I en pressemelding påpeker selskapet at de har klart å overvinne alle tekniske hindre, men at de ikke har lykkes med å tiltrekke seg nok kunder.
Kun tusen brukere
Til sammen har de bare så vidt tusen brukere i hele Danmark og Israel, fordelt på en infrastruktur det har kostet milliarder av kroner å bygge.
Better Place har i flere år klart å hente inn mye kapital i flere runder, men nå sa eierne stopp.
Det er nok av storselskaper som har skutt inn kapital i Better Place. For eksempel amerikanske General Electric (GE), den sveitsiske banken UBS,den britiske storbanken HSBC, Israel Corp, Morgan Stanley, VantagePoint Capital Partners, Ofer-gruppen og Maniv Energy Capital.
I fjor høst mottok selskapet tilsagn om 40 millioner euro i lån fra Den europeiske investeringsbank.
Les også: Volvo tør bare produsere 100 av denne elbilen
Prøvde seg i Norge
I Danmark gikk kraftgiganten Dong Energy inn med 200 millioner kroner i 2008.
Senere ble det en diskusjon hvorvidt Dong hadde forpliktet seg til å skyte inn ytterligere midler.
På samme tidspunkt prøvde Better Place seg i Norge også - uten å få napp.
Det er selvsagt et spørsmål om hvem som vraket hvem, men et par år senere var iallfall standpunktet til Better Place at de ikke kom til å etablere seg i Norge med det første.
Les også: Elektrisk BMW blir prisgunstig
Kun én kompatibel elbil
I Danmark har Better Place i dag 18 batteribyttestasjoner. I tillegg har selskapet satt opp 700 offentlige ladestasjoner, flere hundre private ladestasjoner og åtte hurtigladestasjoner tilknyttet batteribyttestasjonene.
(pdf).
Selv om infrastrukturen var på plass, har et åpenbart problem for Better Place vært at det kun finnes én elbilmodell som er konstruert for hurtig batteribytte. Nemlig Renault Fluence ZE.
Tidligere i år erkjente danske Better Place at det ikke ser ut som det vil komme flere kompatible modeller med det første, og varslet at de nå ville satse mer på ladeinfrastruktur.
– Det er veldig trist at det skal ende slik etter fire års intenst arbeid. Det har hele tiden vært en forutsetning at Better Place Danmark AS fikk ekstern finansiering i ytterligere to-tre år før vi kunne stå på egne ben. Det er arbeidet hardt til siste minutt med å skaffe ny kapital, uten å lykkes. Vår beslutning om konkursbegjæring er derfor det eneste ansvarlige å gjøre, sier administrerende direktør Johnny Hansen i Better Place Danmark i en pressemelding.
Les også:
Elbilsjef går imot laderutbygging i Oslo