Sist torsdag åpnet Better Place sitt nye elbilsenter i Danmark og offentliggjorde abonnementsprisene for batterileie.
Allerede til høsten kan danskene kjøre en elektrisk Renault som kan bytte batteripakke på under fem minutter på en automatisert stasjon.
Les også: Nå selges batteribytte-elbiler
10–20 prosent billigere
Grunnprinsippet er at du kjøper en Renault Fluence ZE uten batteri og betaler et månedlig abonnement til Better Place.
I bunn ligger bilprisen som er 209 000 danske kroner, eller cirka 218 000 norske kroner. Det billigste abonnentet, opp til 10 000 kilometer i året, koster 1 500 kroner per måned. Ubegrenset kjørelengde koster det dobbelte, altså 3 000 kroner i måneden. I tillegg kommer eventuell privat Better Place-ladestasjon hjemme, som vil koste 10 000 kroner å montere opp og 200 kroner i måneden i leie, pluss en tilkoblingsavgift til netteieren.
Inkludert i prisen er selvsagt all lading hjemme eller på offentlige Better Place-stasjoner. Samt tilgang til såkalt quickdrop, altså automatisert skifting av litiumionebatteriet på i underkant av fem minutter. Selskapet er i ferd med å bygge de første batteribyttestasjonene nå og regner med å ha 15–20 stasjoner i drift i løpet av et år.
Les også: To milliarder til batteribytte
Better Place hevder at kostnaden ved å eie og bruke en Fluence ZE typisk ligge 10–20 prosent under en tilsvarende dieselbil. Selskapet presenterer en sammenligning over totalomkostningene over et fire års bilhold med 20 000 kjørte kilometer i året med utgangspunkt i en dieselpris på 9,70 kroner per liter.
Der vil dieselbilen, med innkjøpspris på 370 000 kroner, etter avskrivninger, vedlikehold og finansieringsomkostninger koste 4,88 danske kroner per kjørte kilometer, mens elbilen ender på 4,10 kroner kilometeren.
Fant ingen partner
For to år jaktet utviklingsdirektør Hans de Boer i Better Place etter samarbeidspartnere og investorer blant norske energiselskaper. Målet var å etablere et selskap som skulle stå for infrastrukturutbyggingen. Det lyktes ikke
– Det er mye som ligger til rette for elbiler i Norge, og interessen var stor. Men jeg merket en del motstand mot konseptet og en storskala utrulling på det norske markedet, forteller de Boer til Teknisk Ukeblad i dag.
Han sier at de først vurderte hele Europa. I senere tid har selskapet valgt å fokusere på noen utvalgte vesteuropeiske markeder som Nederland, Frankrike og Spania. Og de kom fram til at Danmark vil være nok i den nordlige delen i den første kommersialiseringsfasen. I Danmark fikk Better Place energikjempen Dong med på laget.
De Boer sier at planene for etablering i Norge er utsatt på ubestemt tidspunkt. Men at det kan være aktuelt å prøve på nytt dersom de lykkes i Danmark.
Les også: Klima bremser elbilsatsing i Norge
Skepsis
Ole Henrik Hannisdahl leder prosjektet Grønn Bil, som eies av Energi Norge, og beskriver Better Place-konseptet som teknologisk kjempeinteressant.
Han bekrefter at forretningsmodellen til Better Place møtte noe skepsis i Norge.
– Batteribyttemodellen blir billigere å gjennomføre i et lite og kompakt marked, for eksempel Danmark eller Israel, som dekker mobilitetsbehovet til mange mennesker med få stasjoner. Norge er et langstrakt land. For å bidra til at en elbil skal komme seg fra A til B må det bygges en batteribyttestasjon midt imellom, og der bor det gjerne ingen. Det vil binde opp for mye kapital å bygge en slik infrastruktur her til lands, mener Hannisdahl.
Han peker også på at forretningsideen om å tilby elbilbatterier som effektreserve tilbake til nettet møter konkurranse fra blant annet pumpekraftverk, og dermed kan være vanskeligere å selge i Norge.
Les også: Enige om felles elbilkontakt
Flere saker:
Skal tjene penger på elbil-lading
Kan lage en halv million<br/> batterier i året
Nissan kommer med fire elbiler