IT

Big data er ikke bare for de store selskapene

 

Big data er ikke lenger bare for store selskaper, mener big data-sjefen i SAP.
Big data er ikke lenger bare for store selskaper, mener big data-sjefen i SAP. Bilde: Colourbox
19. mars 2014 - 18:17

Ordet «big» kan tenkes å gjøre at mange små virksomheter ikke tenker over hva big data kan gjøre for dem.

Slik bør det ikke være, mener sjefen for analyse og big data i SAP, Shekar Iyer.

– Dette handler selvfølgelig om store datavolumer, men aller mest om analyse av dette i høy hastighet. Det er ikke bare noe store land og store selskaper har nytte av. Små og mellomstore selskaper har også stor glede av å hvite hva som skjer rundt dem i sanntid. De skal ikke trenge å gjette eller gå til spåkona for å få svar, sier Iyer.

Det er ikke mer enn to, tre år siden begrepet og mulighetene virkelig begynte å ta av.

Og løsningene har kommet på løpende bånd. IT-næringen mener at big data kan krympe sykehusene, supermarkeder vil vite alt om kundenes vaner og Datatilsynet gikk ut og advarte om at AMS kan bli en overvåkningsboks for big data.

Les også:

Søketeknologi

Tradisjonell Business Intelligence (BI), forretningsanalyse, kommer til kort når den voldsomme flommen av data skyller inn over oss.

De nye løsningene har sine røtter i webbasert søk- og lagringsteknologi ledet av Google, Microsoft og Apple. De er designet for å gjøre ting tradisjonell databaseteknologi ikke kan levere.

Sosial databoom

De sosiale nettene og alle slags halvstrukturerte data har skapt de nye mulighetene. Iyer mener alle slags selskaper bør utnytte dem. En nordisk undersøkelse gjort i fjor viste også at ikke alle IT-sjefer vet hva big data er.

– Vi har brukt store datavolumer til å peke ut trender lenge, men det er på tide at flere bedrifter våkner opp til de mye mulighetene. Dessverre har verktøyene vært for lite tilgjengelige, men slik er det ikke lenger. Big data, og da mener jeg analysedelen, er i ferd med å demokratiseres. Du trenger ikke en doktorgrad for å utnytte slike muligheter, sier han.

Tror på den personlige analysen: Big data-basert analyse helt ned på individnivå kan gjøre spåkona overflødig, mender sjefen for analyse og big data i SAP, Shekar Iyer, når vi møtte han på Ullevål stadion på en konferanse.
Tror på den personlige analysen: Big data-basert analyse helt ned på individnivå kan gjøre spåkona overflødig, mender sjefen for analyse og big data i SAP, Shekar Iyer, når vi møtte han på Ullevål stadion på en konferanse.

Verktøyet for oss alle

Iyer bruker Netflix som et eksempel med hvordan de analyserer seerne på basis av hva de ser på for å gi dem tips om andre filmer og serier som passer til deres smaksprofil.

Systemet til Netflix er enkle greier, mener Iyer. Men det er en forsmak på hva som kommer.

De nye personlige analysesystemene vil hente informasjon fra sosiale nett, sensorer og vår egen aktivitet. Dette brukes til å generere informasjon, både om oss og til oss.

Du vil få råd på basis av hva, når og hvor du spiser, kombinert med informasjon om din aktivitet og alle andre ting som du selv ikke klarer å følge med på.

– Alle de nye datakildene kan utnyttes helt ned til individnivå. I årene fremover vil folk få en masse ny informasjon om seg selv fra sosiale nett og alle slags sensorer som er tilkoblet nettet via rutere eller Bluetooth, sier Iyer.

Han peker på smarttelefoner som viktige datakilder til denne typen informasjon.

– Vi vil ha smartklokker på hånda. Hjemmene våre og kroppene våre vil være fulle av tilkoblede sensorer. Da er det veldig mye du kan få svar på om deg selv som du kanskje ikke visste. De nye analysesystemene vil kunne gi deg tips du ikke en gang har spurt om, forteller Iyer.

Les også: Dette er verdens smarteste selskap

Gi og ta

Big data-sjefen ser også at dette kan dreie nye omdreininger rundt debatten om privatliv.

– Selvfølgelig er dette et tema. De som skal levere slike tjenester vil kunne ha stor nytte av å få slik innsikt, selv om de nok vil ønske å se på de store trendene. Men dette blir til syvende og sist en avveining den enkelte må gjøre. Vi må betale litt tilbake for å få det vi ønsker.

De som er født etter 1990 vil neppe reflektere så mye rundt dette som folk som er eldre, tror Iyer.

– For dem er nettet like naturlig som luft, og de er mye mer fokusert på fordelene enn ulempene. Før var selve internett preget av hype. Nå kan vi ikke tenke oss samfunnet uten. Slik tror jeg det vil gå med analyse også. Det vil bli et verktøy for land, og de aller største selskapene, helt ned til den enkelte og som vi ikke ønsker å være foruten, sier han.

Les også:

Robot skrev nyhetssak på tre minutter

Her er søkemotorene som gir deg andre treff og bevarer anonymiteten din  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.