Dette får Mercedes-importøren i Norge til å se rødt.
– Ja, dette er fullstendig urimelig. Både mercedes C180 CDI og C250 CDI med automat har svært miljøvennlige motorer. På grunn av den nye Blue Efficiency-teknologien har begge modeller lave CO2-utslipp, og faktisk har C250 CDI med 204 hk et CO2-utslipp på 125 gr/km, mens C180 CDI med 120 hk har 129 gr/km. Men fordi det er en hk-avgift i Norge, blir Mercedes C250 CDI 110.000 kroner dyrere med avgift enn C180 CDI, sier Michael Justiniano, pr- og markedskoordinator hos Mercedes-Benz Norge Personbil til Teknisk Ukeblad.
Liten prisforskjell
Prisforskjellen på bilene er i utgangspunktet bare 75 000 kroner. Kritikken retter Justiniano til Finansdepartementet som vil ha inn penger til statskassen på et grunnlag som han mener er urimelig.
– Prisforskjellen på disse to modellene viser at avgiftsberegningen i Norge er på ville veier. Med C250 CDI har Mercedes en bil som slipper ut mindre CO2 enn C180 CDI, men som blir straffet på grunn av antall hk. Dette hører ikke noe sted hjemme, sier Justiniano.
Euro 6
Han mener at myndighetene kan få inn penger på andre måter.
– For eksempel kan de legge inn en avgiftskomponent på partikkelutslipp fra dieselmotorer. Da får vi også en sunnere bilpark for astmatikere og allergikere. I Euro 6 vil det bli mer fokus på partikkelutslipp, sier Justiniano.
– Hk-avgiften betydningsløs
I Sverige, hvor bilene koster rundt halvparten av bilene i Norge, får eiere av diesel personbiler en årsavgift på 5000 kroner. De som har en bensinbil betaler 1500 kroner.
– Her tar myndighetene mye mer hensyn til lokal forurensing enn det som er tilfellet i Norge. Myndighetene burde vri avgiftsleggingen bort fra betydningsløse komponenter som hk-avgift, sier Justiniano.
Teknisk Ukeblad har forsøkt å få en kommentar fra Finansdepartementet innen en gitt tidsfrist uten å lykkes.