I DAGEN: Den første entreprisen, Lysaker vest, starter rett bortenfor der nye Lysaker stasjon bygges - og har en 700 meter lang dagsone. Deler av denne bygges inn i en 150 meter lang betongkulvert som nå er ferdig. I tillegg skal Veidekke, som har entreprisen, drive 750 meter inn i Bærumstunnelen herfra.Bilde: Mona Strande
TUNNELEN: Bærumstunnelen blir 5,5 kilometer lang, og vises her med en prikket linje. Tverrslagene er markert med røde T-er. Jernbanetunnelen skal stå ferdig i 2011.Bilde: Jernbaneverket
TOTAL OMLEGGING: Dagens spor (t.h.) skal flyttes til motsatt side av betongkulverten neste vår. Etterhvert vil to spor gå inn i tunnelen, mens sporene for Drammensbanen skal gå på hver sin side av tunnelen.Bilde: Mona Strande
TETTER: Veidekke har også den andre entreprisen, Skallum. På bildet tettes det med injeksjonssement etter boring i retning Lysaker.Bilde: Mona Strande
MYE IGJEN: På Skallum-entreprisen har Veidekke drevet 180 meter tunnel i retning Lysaker, og 230 meter i retning Fossveien. De har igjen 1390 meter tunnel før de er ferdige.Bilde: Mona Strande
GÅR UNNA: NCC har entreprisen Fossveien. Her har de drevet 350 meter tunnel i hver retning fra det 240 meter lange tverrslaget.Bilde: Mona Strande
RENSKES: Fjellet renskes før påføring av sprøytebetong og bolting i Bærumstunnelens siste del: Sandvika Øst.Bilde: Mona Strande
MOT GJENNOMSLAG: Skanska har drevet 420 meter tunnel i retning Fossveien på entreprisen Sandvika Øst. Allerede i februar/mars satser de på gjennomslag. Det er et par måneder tidligere enn det som var planlagt i utgangspunktet.Bilde: Mona Strande
KONTAKTSTØP: Rett over denne tunnelen går dagens jernbanespor. Skanska har støpt ut 45 meter kontaktstøp for å unngå vibrasjoner. Når denne tunnelen blir ferdig, kommer den ut i dagen på utsiden av dagens spor mot Engervannet ved Sandvika.Bilde: Mona Strande
SER LYSET: Allerede tidlig i juni fikk Skanska gjennomslag i retning Sandvika.Bilde: Mona Strande
OMFATTENDE: En 800 meter lang og opptil 15 meter høy fjellskjæring langs Engervannet er gjort med wiresaging. Det skal være norgeshistoriens mest omfattende wiresagingsjobb. I mai 2009 flyttes jernbanesporene, som nå går til høyre for bildet, inn mot fjellskjæringen.Bilde: Mona Strande
FORNØYD: Jernbaneverkets prosjektleder for strekningen Lysaker - Sandvika, Knut Edmund Knutsen, er godt fornøyd med fremdriften på de fire entreprisene totalt sett. Tilsammen er det 35 personer fra byggherren som jobber med dette prosjektet hele tiden.Bilde: Mona Strande