TUNGVEKTER: Broen som nå krysser alle sporene på Oslo S er 164,5 meter lang, 20 meter bred og veier 2100 tonn.Bilde: Joachim Seehusen
STERK: To slike jekker, montert på sørenden av broen trekker den over. Det er 13 stk. 18 mm wire for hver jekk, til sammen 26 stykker. Maksimal trekkraft er 250 tonn, så mye er det knapt behov for.Bilde: Joachim Seehusen
SHIMS: Knut Sørenmo fra Sarens fjerner shims for å redusere høyden på jekken.Bilde: Joachim Seehusen
INTENTING ER RETT: Det krever sin mann å holde korrekt trykk på alle jekkene når broen trekkes på plass. Det er knapt plane flater noe sted.Bilde: Joachim Seehusen
STYRER: Fra denne kontrollenheten justeres det hydrauliske trykket til jekkene.Bilde: Joachim Seehusen
OLJE: Knut Sørenmo oljer glideflaten før trekket starter. Hvert trekk er 400 mm langt før nye justeringer må til. I snitt blir broen flyttet en meter i timen.Bilde: Joachim Seehusen
GANGBRO: På østsiden er det gang- og sykkelveg, i midten det bærende fagverket og på vestsiden to kjørefelt for biler. Betongelementene er lagt for å gi rett balanse under montasjen av broen.Bilde: Joachim Seehusen
SVEIS: Broen er konstruert i fire elementer fraktet på lekter fra Rotterdam, så er de sveiset sammen på stedet. Alle sveiser er nitidig kontrollert med både ultralyd og røntgen.Bilde: Joachim Seehusen
STANS: Steinar Hågensen, til venstre, og Knut Sørenmo holder sammen styr på to av de 17 glideftatene. Bak sees jernbanelinjene. Hele Oslo S var stengt i 30 timer for å få plassert broenBilde: Joachim Seehusen
NYTT KJØREMØNSTER: Bildet er tatt fra broen og retning sørover. Når alt er ferdig vil bilene kunne krysse jernbanesporene her. Bispelokken skal fjernes.Bilde: Joachim Seehusen
OVERVÅKER: I pøsende høstregn overvåker prosjektleder Geir Olafsen fra NLI Alfr. Andersen as montasjeprosessen. NLI har produsert den 2100 tonn tunge broen.Bilde: Joachim Seehusen