Vil ta i bruk gammel trasé: Riksantikvar Jørn Holme og byrådsleder Stian Berger Røsland (H) mener at den nye Follobanen bør gå her; gjennom Middelalderparken i Oslo. Tanken er at ved å legge sporet i overdekket tunnel i den såkalte Klypen; kan man gjenskape et helhetlig kulturlandskap i middelalderbyen; og dermed unngå en potensielt ødeleggende tunnel under Minneparken.Bilde: Fredrik Drevon
Riksantikvaren holder til i denne senklassisistiske hvite bygården fra 1860, i Dronningens gate 13. I sin tid het den Hotel du Nord.Bilde: Fredrik Drevon
Riksantikvar Jørn Holme sa nei til bygging av Lambda, det nye 14 etasjers Munch-museet som Oslo bystyre ville plassere på Paulsenkaia mellom Operaen og Ekebergåsen. Holme skrev i en kronikk i VG at Lambdas plassering "strider mot Oslo kommunes egen plan og er et nytt dominerende og blokkerende element i forkant av den vellykkede Operabygningen. Vi har derfor fremmet innsigelse til den foreslåtte nye reguleringsplanen for området, noe som innebærer at saken må løses av Miljøverndepartementet hvis enighet ikke oppnås i meklingen."Juryen som valgte Lambda, mente på sin side at bygget var "moderne og vakkert, og verdig kunsten det skal romme og området det skal ligge i."Bilde: Fredrik Drevon
Omfattende arbeid pågår nå med Midtgardsormen, Oslos nye avløpstunnel.Bilde: Fredrik Drevon
Barcode har vært beskrevet som et geometrisk system av volumer basert på gjennomgående tomtestriper.Bilde: Fredrik Drevon
Hvor kommer første strekning av høyhastighetsbanen til Europa? Riksantikvar Jørn Holme støtter traséalternativet Klypen, under den grå broen midt på bildet, fremfor å bygge tunnel under Minneparken.Bilde: Fredrik Drevon
Her kan man også sole seg. Operaen er Oslos nye folkepark.Bilde: Fredrik Drevon
Flere aktører drømmer om store prosjekter på Rivierhavna, mellom Vippetangen oh Havnelageret. Riksantikvaren understreker at kommunen må ta hensyn til Akershus festning når det lages reguleringsplan for dette området.Bilde: Fredrik Drevon
Byggingen ar barcode har skapt voldsom debatt i Oslo. Noen mener at det eneste riktige for en moderne hovedstad er å bygge i høyden, mens andre reagerer på at barcode skaper en barriere mellom byen og fjorden.Bilde: Fredrik Drevon
Materialer coming up! En truck i Trelastveien, på nordsiden av barcode.Bilde: Fredrik Drevon
Barcode sett fra Ekebergåsen.Bilde: Fredrik Drevon
Gammelt og nytt. Barcode sett fra foten av Ekebergåsen.Bilde: Fredrik Drevon
Den nye gangbroen mellom Biskop Gunnerus gate og Trelastgata.Bilde: Fredrik Drevon
Høyhus reiser seg i Bjørvika. Den hvite bygningen til høyre er KLP-bygget.Bilde: Fredrik Drevon
Område i utvikling. Kraner speiler seg i Operaen.Bilde: Fredrik Drevon