Det skandinaviske hydrogenveisamarbeidet (SHHP) har lenge jobbet med å gjøre Norge, Sverige og Danmark til et tidligmarked for kommersielle brenselcellebiler.
En ny etappe på veien er tilbakelagt med den nye samarbeidsavtalen som ble signert i København tirsdag morgen.
Her har skandinaviske hydrogenkrefter knyttet til seg noen av verdens største bilprodusenter som samtidig har lang erfaring med hydrogenbiler, nemlig Toyota, Nissan, Honda og Hyundai.
Samarbeidet som skisseres i den såkalte MoU-en dreier seg om å etablere en viss infrastruktur i de nordiske landene (Island er også med) i løpet av perioden 2014-2017 og gjøre dette til en arena for tidlig utrulling av nestegenerasjons hydrogenbiler - FCEV.
Koordinert innsats
– Bakgrunnen for denne avtalen er å samkjøre private og offentlige aktører, som kan stå for den nødvendige infrastrukturen, med oss som produserer hydrogenbiler. Potensialet for hydrogen basert på fornybare ressurser og en sterk offentlig støtte, gjør Norden til et naturlig sted for en slik satsing, sa Tim Dunn, sjef for advanced engineering ved Nissans teknologisenter i Europa under signeringen.
Ulf Hafseid, som er sjef for Hyop AS (stiftet av Campus Kjeller tidlig i år med formål å eie og drifte hydrogenstasjoner i Norge), sier at avtalen er et viktig verktøy for å koordinere etableringen av fyllestasjoner og lanseringen av hydrogenbiler.
En av sjefene i Toyota, Soichiro Okudaira, sa det slik:
– De nordiske land er allerede verdensledende på vind- og vannkraft. Jeg er meget fornøyd med at vi kan delta i denne samarbeidsarenaen og utvikle bedre brenselcelleteknologi - noe vi ser på som en viktig del av bilens framtid.
Les også:
Priuspappaen venter hydrogendatter
Klar for masseproduserte hydrogenbiler
Fire store
Foreløpig er FCEV-ene meget kostbare og de har ikke mange steder å fylle drivstoff.
Men skal vi tro produsentene selv går det framover når det gjelder å redusere pris og volum på brenselcellene og samtidig øke levetid og effekttetthet.
For eksempel har Nissan nettopp vist fram konseptet Terra FCEV med en brenselcelle som visstnok kostet kun er en sjettedel å produsere sammenlignet med forgjengeren i 2005.
Nissan oppgir effekttettheten i brenselcella til hele 2,5 kW/l og at den er 50 prosent mindre enn forrige versjon.
Det er ikke fire hvem-som-helster i bilindustrien som nå er med på laget:
Nissan er nettopp nevnt, mens Toyota i 2015 lanserer en firedørs mellomstor sedan med brenselcelle. De samarbeider for øvrig med BMW, blant annet om å utvikle nestegenerasjons brenselceller.
Honda var tidlig ute med brenselcellebiler, altså FCX Clarity, mens Hyundai er meget offensive i sin hydrogensatsing som synes best i prototypbilene ix35 FCEV som det også finnes to av i Norge.
Handler 15 elektriske biler til én million per stykk