Når den nesten 1100 kilometer lange strekningen mellom Kristiansand og Trondheim skal bygges ut, kan bilistene måtte betale 110 milliarder kroner av regningen.
Det kom frem da transportetatene presenterte Nasjonal transportplan 2018 til 2029 mandag morgen.
Stor usikkerhet
I løpet av 20 år planlegger etatene at det skal være mulig å få en helt ferjefri motorvei langs E39.
Planen er at dagens syv ferjekryssinger skal erstattes med bruer og tunneler, og at dagens reisetid på 21 timer skal reduseres til i overkant av ti og en halv time.
Hele strekningen vil koste 340 milliarder kroner, hvorav 110 milliarder skal dekkes med bompenger.
– Mange av de aktuelle prosjektene er fremdeles i et tidlig planstadium. Usikkerheten rundt kostnadene er dermed fremdeles stor, særlig når det gjelder de store fjordkryssingene, skriver etatene i plandokumentet for ferjefri E39.
De 110 milliardene som skal betales av bilistene er regnet ut ved at etatene har tatt utgangspunkt i en gjennomsnitstakst på tre kroner per kilometer, og ferjetakster pluss 40 prosent ved ferjeavløsningsprosjektene.
Ny teknologi
For å realisere ambisjonene om ferjefri E39 innen 2035 må det utvikles ny fjordkryssingsteknologi.
Både Halsafjorden, Moldefjorden, Sulafjorden, Vardalsfjorden, Nordfjorden, Sognefjorden, Bjørnafjorden og Boknafjorden vil ha behov for nye kryssingsmuligheter for at strekningen skal bli ferjefri.
Og flere av disse strekningene har vanndybder som er så dype at konvensjonelle tunnel- og brutyper ikke kan benyttes.
– Det er kun aktuelt med flytebruer og nedsenkbare rørbruer over enkelte av disse strekningene, har prosjektleder for kryssingen av Bjørnafjorden, Mathias Eidem, i Statens Vegvesen sagt til Teknisk Ukeblad.
Stor interesse
Interessen for utvikling av nye fjordkryssingsløsninger har vært stor blant både bygg- og anleggsbransjen og oljebransjen.
Statens Vegvesen satt for en stund tilbake i gang et delprosjekt som skal utvikle og vurdere teknologiske løsninger for de mest krevende strekningene.
En arbeidsgruppe bestående av Dr.ing A. Aas-Jakobsen AS, Cowi AS, Johs. Holt AS, TDA, Moss Maritime, NGI og Plan arkitekter er i forbindelse med delprosjektet allerede i full gang med utvikling av et konseptet som består av en multispenns-hengebru på flytende fundamenter over Bjørnafjorden.
Samtidig som dette ser Reinertsen på muligheten for å bygge verdens første rørbru over Rovdefjorden.
Sjefingeniør Jorunn Sekse i Vegvesenet sier Rovdefjorden er en av fire kryssingene som kan egne seg godt til byggingen av verdens første rørbru.
– Vi ser for oss at det er kryssingene som er lenger enn to kilometer som er aktuelle. Per i dag er det Bjørnafjorden, Sognefjorden, Sulefjorden og Halsafjorden vi mener vil egne seg, sier hun.