I 1998 forsikret europeiske bilprodusenter EU-kommisjonen om at de skulle produsere biler som slipper ut mindre CO 2.
Innen 2008 skulle utslippene ned til kun 140 gram / kilometer.
Løftebrudd
Men miljøløftene var bare tomme ord. Det viser en fersk rapport fra European Federation of Transport and Commerce (T&E).
Rapporten viser at utslippsreduksjonen fra i fjor kun er på 0,2 prosent, som er det minste CO 2-kuttet noensinne.
I snitt slapp nye europeiske biler ut 160 gram CO 2 per kilometer, langt unna målet på 140 gram. Tallet for japanske biler er 161 gram per kilometer.
Ikke verdt noe
Aat Peterse, programsjef i T&E, er ikke nådig mot bilindustrien.
– I de første åtte årene etter at bilprodusentene frivillig forpliktet seg til å lage mer miljøvennlige biler, konsentrerte de seg om større, tyngre og mer bensinslukende biler. Resultatene taler for seg. Det er åpenbart at løftene deres ikke var verdt papiret de ble skrevet på, sier Peterse i en pressemelding.
Han mener EU ved lov bør pålegge bilindustrien å senke utslippene til 120 g/km innen 2012 og til 80 g/km innen 2002.
– Sent fokus
Hos MøllerGruppen, som står for importen av Volkswagen, Audi og Skoda i Norge, tror man grunnen er at klimafokuset ikke trådte inn for fullt før for to år siden.
– Noen startet utvilsomt for sent med å redusere CO 2-utslippene. Samtidig må man tenke på at dette ikke var noe krav, men heller et felles mål. Jeg var sist uke i et møte med Audi, som har de største motorene blant våre leverandører, og de var veldig godt i gang med reduksjonene, og skal redusere ytterligere 20 % i løpet av de neste fem årene, sier informasjonsdirektør Paul Hegna hos MøllerGruppen til TU.no.
– Forventer mye
Han tror målet om 140 gram/km er innen rekkevidde.
– Jeg tror at alle fabrikkene vi er i kontakt med er inne i en veldig god prosess og har særdeles stort fokus på CO 2-utslippene. Jeg forventer at mange av de andre produsentene også kommer med spennende nyheter innen CO 2-reduksjon på bilmessen i Frankfurt denne uka, sier Hegna.