I juni i fjor signerte direktørene en avtale om BIM-samarbeid. Nå er en strategi ferdig utviklet og arbeidet med en handlingsplan godt i gang. Det har tatt tid, men de seks mener det har vært nødvendig.
– Vi er konkurrenter. Vi kan ikke pålegge oss selv et mandat som går på tvers av firmainteressene, sier prosjektdirektør Kaare Kleven fra Sweco.
De øvrige nikker bifallende. Alle er enige om at dette initiativet har vakt oppmerksomhet langt utenom Norges grenser. Det er ikke hverdagskost at bedrifter som til daglig konkurrerer beinhardt om de samme jobbene, stikker hodene sammen og blir enige om å dele ikke bare erfaringer men også problemer. Til sammen har de seks 80 prosent av rådgivermarkedet i Norge, nå skal både programvareleverandører, byggherrer og andre samarbeidspartnere få merke at BIM-guttene er klare til handling.
Programvare
– Vi kjøper programvare for millioner av kroner hvert år. Likevel når vi ikke frem til beslutningstakerne, sier Thor Ørjan Holt fra Multiconsult.
Det er også et problem for leverandørene når forskjellige brukere vil ha forskjellige løsninger. Nå vil de seks ringe hverandre i stedet for å ringe support. De oppretter arbeidsgrupper for de forskjellige programmene, og deler både ønsker, forslag og problemer. Det skal føre til entydige og samkjørte krav til hvordan de vil har programvaren. Kravet til full åpenhet er absolutt og de forventer gjennomslag. Leverandørene har allerede merket seg at noe er på gang.
– De har ringt alle sammen for å fortelle hvor flinke de er, bekrefter de seks.
Ser til Norge
Hos mange leverandører, spesielt de store internasjonale, er det fortsatt flere som forsøker å holde på proprietære standarder. De norske rådgiverne tror ikke det vil gå i lengden.
– Mange programmer fungerer fint hver for seg, men når de skal brukes sammen med andre kan det bli vanskelig, derfor er det så viktig å få fullt gjennomslag for helt åpne standarder, sier Bård Hernes fra Norconsult.
Kleven mener å se at også de store er i ferd med å endre holdning.
– De ser til Norge, vi ligger langt fremme og vi blir hørt. Det er en klar trend nå at de innser at åpne standarder må komme. Det er også nedfelt i strategien til BuildingSmart International at dette må prioriteres. De er nødt til å høre å oss når vi sammen forteller dem hvordan vi vil ha det, sier Kleven.
Kundene må våkne
Rådgiverne nøyer seg ikke med å stille krav til programvareleverandørene. Også kundene må våkne og innta en bevisst holdning til en verden der fri flyt av digital informasjon blir viktigere og viktigere for å få et byggeprosjekt i havn på best mulig måte. "Byggherrer utvikler egne strategier som spriker i alle retninger. " heter det i strateginotatet til BiM-gruppen.
– Vi ser en fare i hvordan bruken og forståelsen av BIM spriker i byggenæringen. Hvis våre kunder stiller helt forskjellige krav til oss, blir det en uutholdelig situasjon som vil begrense konkurransen, sier Jo Ulltviet-Moe fra Asplan Viak.
– Vi må også motivere kundene. Når vi kjøper programvare og endrer våre arbeidsrutiner i stor grad for å tilpasse oss utviklingen må de bestille, sier John Matland fra Rambøll.
– Det ligger en merverdi her, også for kundene, vi må få dem til å se det. Ellers blir det mer frustrasjon enn nytte, mener Holt.
I avtalen mellom de seks bedriftene heter det at arbeidet skal fortsette inntil målsettingen er oppnådd. En gang hvert år skal arbeidet evalueres.
Les også:
- Rådgiverne går sammen om BIM
- Blir BIM-sjef på heltid
- Rambøll og Vianova sammen om BIM
- Ingeniørene skeptiske til BIM
- Stavanger kan bli BIM-senter
- Statsbygg presser frem BIM
- Forsvarsbygg krever IT-modeller
- Sintef stifter BIM-selskap