Miljøvernminister Erik Solheim og partnerne i klimaforliket ble i desember enige om å innføre påbud om innblanding av 2,5 prosent biodrivstoff i 2009 og 5 prosent fra 1. juli 2010, til tross for at Statens forurensningstilsyn fråradet en slik hurtig innfasing.
Les også:
Overreduksjon
Danskene har gått marginalt lenger, og har satt mål om 5,75 prosent biodrivstoff innen 2010.
De har imidlertid beregnet at CO2-utslippene fra de 5,75 prosentene skal reduseres med 114 prosent, altså mer enn de slipper ut med fossilt drivstoff i dag.
Det skyldes at man har regnet med 100 prosent reduksjon fra selve drivstoffet, i tillegg til ytterligere nedgang som følge av redusert nasjonalt forbruk av bensin og diesel.
Ineffektivt
Biodrivstoff utgjør således langt over halvparten av den målsatte utslippsreduksjonen i transportsektoren.
Den danske tenketanken Concito har gått gjennom bakgrunnsmaterialet til 5,75-prosent-målet, i tillegg til de siste vitenskapelige rapporter, og kommet frem til at CO2-reduksjonen til biodrivstoff er sterkt overvurdert.
Rapporten, som er skrevet av Jørgen Henningsen, Martin Lidegaard og Henrik Wenzel, konstaterer at førstegenerasjons biodrivstoff har stor risiko for å slippe ut mer enn hva fossilt drivstoff gjør, mens det for andregenerasjons biodrivstoff vil være langt mer energieffektivt å bruke den på andre måter.
Selv om andregenerasjons biodrivstoff har potensiale til å ikke slippe ut CO2, krever det at man planter like mange trær som man hugger ned, og det er ikke alltid tilfelle, hevder Concito.
Les også: Biodrivstoff er verst
Indirekte utslipp
Det henvises også til at EUs forskningsinstitutt Joint Research Centre har kommet frem til at å benytte 1 MJ biomasse til å produsere strøm i et kraftverk erstatter 0,95 MJ fossilt brennstoff, mens 1 MJ biodrivstoff kun erstatter 0,35 - 0,45 MJ olje.
– Sett fra klimaets synsvinkel, er bokføringen enda for dårlig uten medregning av de indirekte utslipp som følge av at biodrivstoff delvis "stjeler" biomassen fra langt bedre bruk i el- og varmesektoren, og delvis fortrenger matproduksjon til klimaproblematisk marginaljord. Disse utslippene er dessverre reelle, og medregnes de, snus den tilsynelatende CO2-reduksjonen lett til økte utslipp, skriver forfatterne.
– Nedjuster forventningene
De reagerer på at man ofte ikke tar med de indirekte utslippene i regnestykkene for biodrivstoff.
– Klimaet bryr seg ikke om EUs regnemaskiner. Klimaet trenger CO2-reduksjoner nå. Derfor vil det beste for miljøet være at man nedjusterte forventningene til biodrivstoff markant, sier CONCITO-sjef Martin Lidegaard i en pressemelding.
Det svenske energiselskapet Vattenfall ser imidlertid ut til å ha tatt hintet: