TRONDHEIM: Per dags dato følges Bjørn Michaelsens YouTube-kanal Next Hero av hele 164.000 abonnenter og har så langt registrert 135 millioner visninger.
På kanalen legger motorsportentusiasten ut flerkamera-produksjoner fra arrangementer i Skandinavia, Island, Asia og USA.
– I dag er teknologien så lett tilgjengelig at alle har mulighet til å lage filmer av høy kvalitet og enkelt distribuere dem på nett, mener Michaelsen
Proffe produksjoner
Samtidig fører tilgangen på teknologi til stor konkurranse om oppmerksomheten på nettet.
– Derfor er det viktig for meg å bruke teknologien på en kreativ måte og levere kvalitetsvideoer med særpreg, forteller han.
Og Michaelsen tuller ikke når han lager motorsportfilmer. Her snakker vi proffe produksjoner med et crew på opptil syv kameramenn på en opptaksdag.
Utstyret er toppmoderne og verdt flere hundretusen:
På det meste bruker han tre droner, av typen Inspire og Phantom fra DJI med 4K i oppløsning, hvor iPad 4 mini benyttes som monitorer. Ute i løypene og på biler og førere har han 20 GoPro Hero 4 black action-kameraer.
Og på bakkenivå benyttes Ronin M Gimball-stabilisator fra DJI med GH4 Lumix fra Panasonic og tre Canon G30 på skulderrigger som er utmerket når det filmes i røft miljø der sand, vann, gjørme og steiner flyr.
– Skulderriggene er enkle å løpe rundt med og gir gode og stabile opptak. GoPro-kameraene gir meg helt fantastiske perspektiv, enten de festes på biler, førere eller legges på bakken, og da vi fikk tak i droner fikk jeg enda flere spektakulære bilder med vinkler jeg bare kunne drømme om tidligere, forteller Michaelsen.
Råmaterialet fra opptakene redigerer han med Premiere Pro fra Adobe sin CreativeCloud-pakke.
Festet kamera på kosteskaft
Motorsportinteressen har Bjørn fra sin far, som tidlig begynte å ta ham med på motorsportløp. Og allerede da han var 12 år begynte han å delta selv og som farens co-driver.
– Men etter tre år begynte faren min med Formula Offroad, som er en ekstrem type motorsport hvor man ikke får kjøre med co-driver. Det førte til at jeg måtte finne på noe annet å gjøre på arrangementene, og sånn startet jeg å lage filmer, forteller han.
På det første løpet tok Bjørn med seg det gamle tape-kameraet til foreldrene, som han i mangel av et stativ, festet på et kosteskaft.
– I begynnelsen laget jeg filmer bare på gøy, for å vise til sjåførene og teamene. Jeg delte YouTube-lenkene ut på diverse fora på nettet.
- For 1,1 milliarder kroner: Det norske selskapet bak denne dronen solgt til amerikansk storselskap
Eksploderte raskt
Etter hvert fikk Bjørn internasjonal oppmerksomhet, og ble invitert over til USA som 16-åring.
Allerede den første filmen fra USA – av en rød pick-up som totalkræsjet etter et langt hopp – fikk raskt én million visninger. I dag har filmen blitt sett 12 millioner ganger.
– Det var helt sykt, og noe jeg aldri hadde forventet. Det eksploderte, og etter det ble det hyppig med reiser til både USA og andre steder i verden for å filme, forteller Michaelsen.
Han tror en viktig suksessfaktor for ham har vært at han lager videoer som forteller en
story.
– Bransjen har stort sett vært vant til enkeltopptak av hendelser mens jeg er opptatt av å gi en opplevelse av hele eventet. I tillegg til alt som skjer på banen filmer jeg også det som skjer utenfor, reaksjoner fra publikum og det som foregår i depotet, forteller han.
- Svein Olaf vokste opp et sted med få veier: Løsningen trenger verken vei eller diesel
Tjener penger
I dag har Bjørn Michaelsen et globalt publikum, flest i USA. Og han tjener gode penger på hobbyen sin.
– Gjennom å vise Google-annonser på videoene får man cirka 1 dollar per tusende visning, forteller Michaelsen, som i dag driver YouTube-kanalen som en del av sitt filmselskap som også lager reklamefilmer for bedrifter.
- Håndverker var lei av regnestykker: Lagde app for å slippe