Det San Francisco-baserte oppstartsselskapet Divergent Microfactories annonserte onsdag det de mener er fremtidens måte å produsere biler på.
Ved hjelp av 3D-printede vinkelledd i en aluminiumslegering (kalt "Nodes") og karbonfiber-stenger kan skroget gjøres opptil 90 prosent lettere enn i tradisjonelle biler, men samtidig være både sterkere og mer holdbart.
Billige fabrikker
Mengden deler som må 3D-printes reduseres også, og selve skroget kan settes sammen bare i løpet av minutter.
Det gjør at bilproduksjonen blir både billigere og langt enklere. Selskapet mener at en mikrofabrikk kan koste under 20 millioner dollar og produsere opptil 10.000 biler i året.
Med sentralisert produksjon av Node-elementene kan prisen komme ned i 5 millioner dollar per fabrikk.
Les også: Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km
700 hestekrefter
For å demonstrere teknologien har Divergent Microfactories bygget Blade, det de kaller verdens første 3D-printede superbil.
Blade har en 700 hestekrefters motor som kan kjøre både på bensin og komprimert naturgass. Den gjør 0-100 på cirka to sekunder og veier 635 kilo.
Selve den 3D-printede strukturen veier bare drøye 46 kilo, hvorav 60 prosent er aluminium og 40 prosent karbonfiber.


Les også: Husker du luksushybriden Karma? Nå gjenoppstår Fisker-merket

– Miljøfiendtlig produksjon
Selskapet planlegger i utgangspunktet kun å produsere et begrenset antall av bilen, men håper også å kunne selge teknologien og la mindre bilprodusenter 3D-printe sine egne biler.
– Samfunnet har gjort store fremskritt i bevisstheten rundt og det å ta i bruk renere og grønnere biler. Problemet er at selv om disse bilene nå eksisterer, er den faktiske produksjonen av dem alt annet enn miljøvennlig, sier Divergent-sjef Kevin Czinger.
– Vi har funnet en måte å lage biler på som radikalt kan redusere ressursbruken og forurensningen som genereres av produksjonen. Det gjør det også mulig for små team av innovatører å holde på med med storskalaproduksjon av biler. Og som Blade beviser - vi har gjort det uten å ofre stil eller substans, sier Czinger.