KONGSBERG: – De mest kritiske og kompliserte operasjonene for et offshorefartøy, for eksempel å bore oppunder iskanten, får man ikke trent på utenom i simulator, sier Eirik Hågensen, som er daglig leder for opplæringsvirksomheten i Kongsberg Maritime (KM).
Denne typen simulatortrening og -opplæring er til for at folk om bord kan dra nytte av det teknisk avanserte utstyret om bord. Det handler også om å forberede mannskap på eventualiteter som kan møte dem i røffe omgivelser offshore.
Når disse er ute på havet er det enorme verdier på spill. Ikke bare fartøyet i seg selv, men også petroleumsinstallasjonene de opererer ved.
Les også: Norge blir simulator-stormakt
Realisme
Kongsberg selv hevder at K-Sim offshore er verdens mest avanserte simulator av sitt slag. Den har det siste innen software og navigasjonsinstrumenter.
Den nye offshoresimulatoren ble satt i drift på Kongsberg Maritimes treningssenter i Kongsberg i fjor høst. Nå er simulatoren i ferd med å rulles ut til KMs øvrige treningssentre i Aberdeen, Houston, Rio de Janeiro og Singapore.
Fra en generisk bro, som kan simulere rundt 20 forskjellige skipstyper, kan mannskap læres opp eller trene på en rekke scenarioer og prosedyrer: Ankerhåndtering, dynamisk posisjonering (DP), boring, kran- og vinsjoperasjoner, navigasjon og kommunikasjon.
Det er naturligvis vesentlig at sjø, fartøy, anker, kjettinger og kraner opptrer som i virkeligheten.
I tillegg er alt utstyret på simulatoren identisk med det som finnes om bord på offshorefartøy. Instrumentene tror de er til sjøs, det er inputen de får som simuleres.
– Vi ser at bransjen er i endring og man ønsker å trene mer realistisk. Avanserte simulatorer kan hjelpe oss med med dette, sier Hågensen.
360-video: Norske offshore-flygere får simulator-glis til 180 millioner
Ingen simulatorkrav
Mens for eksempel helikopterflygere som frakter offshorearbeidere må trene i simulator minst åtte timer hver sjette måned, finnes det ingen krav om gjentagende trening for dem som arbeider til sjøs.
Står du ombord i fem år, fornyes sertifikatet automatisk.
– Med andre ord sier ikke sertifikatet så mye om hva du kan. På et skip som ligger på DP og borer på det samme stedet i månedsvis vil ferdighetene til operatørene være dalende. De får ikke kjørt, sier Hågensen.
– For å vedlikeholde ferdigheter, gir simulatortrening muligheten til å trene på ulike scenarioer som kan oppstå. Det er vanskelig å få trent under normale operasjoner, hvor man gjerne ligger i samme posisjon eller utfører samme operasjon gjentatte ganger, sier Hågensen.
Les også: Sjekk ut vårt gigantiske multimedierigg fra Statfjord B
Tidligere seilende
Rundt 100 personer er ansatt i KM Training globalt. Instruktørene består av tidligere seilende: kapteiner, maskinister og DP-operatører i tillegg til senioringeniører med spisskompetanse på kongsbergsystemene.
Det er like mye teknisk personell som operativt personell som trener.
KM byr på opplæring av KM-utstyr og -produkter og myndighetsgodkjente kurs, og har nå i tillegg begitt seg over på operasjonell trening.
Les også:
Slik trener Barentshavets redningsmenn
Statoil bruker fjernstyrte helikoptre for å inspisere fakler
Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye