OLJE OG GASS

Bli med inn i «verdens mest avanserte offshoresimulator»

Her kan sjøfolk trene uten å risikere liv og helse, å stenge ned oljefeltet eller ødelegge milliardfartøyet.

13. apr. 2014 - 11:17

KONGSBERG: – De mest kritiske og kompliserte operasjonene for et offshorefartøy, for eksempel å bore oppunder iskanten, får man ikke trent på utenom i simulator, sier Eirik Hågensen, som er daglig leder for opplæringsvirksomheten i Kongsberg Maritime (KM).

Denne typen simulatortrening og -opplæring er til for at folk om bord kan dra nytte av det teknisk avanserte utstyret om bord. Det handler også om å forberede mannskap på eventualiteter som kan møte dem i røffe omgivelser offshore.

Når disse er ute på havet er det enorme verdier på spill. Ikke bare fartøyet i seg selv, men også petroleumsinstallasjonene de opererer ved.

Les også: Norge blir simulator-stormakt

Realisme

Kongsberg selv hevder at K-Sim offshore er verdens mest avanserte simulator av sitt slag. Den har det siste innen software og navigasjonsinstrumenter.

Den nye offshoresimulatoren ble satt i drift på Kongsberg Maritimes treningssenter i Kongsberg i fjor høst. Nå er simulatoren i ferd med å rulles ut til KMs øvrige treningssentre i Aberdeen, Houston, Rio de Janeiro og Singapore.

Fra en generisk bro, som kan simulere rundt 20 forskjellige skipstyper, kan mannskap læres opp eller trene på en rekke scenarioer og prosedyrer: Ankerhåndtering, dynamisk posisjonering (DP), boring, kran- og vinsjoperasjoner, navigasjon og kommunikasjon.

Det er naturligvis vesentlig at sjø, fartøy, anker, kjettinger og kraner opptrer som i virkeligheten.

I tillegg er alt utstyret på simulatoren identisk med det som finnes om bord på offshorefartøy. Instrumentene tror de er til sjøs, det er inputen de får som simuleres.

– Vi ser at bransjen er i endring og man ønsker å trene mer realistisk. Avanserte simulatorer kan hjelpe oss med med dette, sier Hågensen.

360-video: Norske offshore-flygere får simulator-glis til 180 millioner

Ingen simulatorkrav

Mens for eksempel helikopterflygere som frakter offshorearbeidere må trene i simulator minst åtte timer hver sjette måned, finnes det ingen krav om gjentagende trening for dem som arbeider til sjøs.

Står du ombord i fem år, fornyes sertifikatet automatisk.

– Med andre ord sier ikke sertifikatet så mye om hva du kan. På et skip som ligger på DP og borer på det samme stedet i månedsvis vil ferdighetene til operatørene være dalende. De får ikke kjørt, sier Hågensen.

– For å vedlikeholde ferdigheter, gir simulatortrening muligheten til  å trene på ulike scenarioer som kan oppstå. Det er vanskelig å få trent under normale operasjoner, hvor man gjerne ligger i samme posisjon eller utfører samme operasjon gjentatte ganger, sier Hågensen.

Les også: Sjekk ut vårt gigantiske multimedierigg fra Statfjord B

Tidligere seilende

Rundt 100 personer er ansatt i KM Training globalt. Instruktørene består av tidligere seilende: kapteiner, maskinister og DP-operatører i tillegg til senioringeniører med spisskompetanse på kongsbergsystemene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Det er like mye teknisk personell som operativt personell som trener.

KM byr på opplæring av KM-utstyr og -produkter og myndighetsgodkjente kurs, og har nå i tillegg begitt seg over på operasjonell trening.

Les også:

Slik trener Barentshavets redningsmenn

Statoil bruker fjernstyrte helikoptre for å inspisere fakler

Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.