BYGG

Blinker ut rullebane tre på Gardermoen

Planer fra Avinor og en rapport fra Norconsult viser at det fram mot 2030 vil bli behov for en tredje rullebane. Nå vil regjeringen holde av ett bestemt område for rullebanen slik at mindre av området rundt OSL skal være båndlagt.
Planer fra Avinor og en rapport fra Norconsult viser at det fram mot 2030 vil bli behov for en tredje rullebane. Nå vil regjeringen holde av ett bestemt område for rullebanen slik at mindre av området rundt OSL skal være båndlagt. Bilde: Sigurdsøn, Bjørn
13. mars 2009 - 13:37

I forbindelse med framleggingen av Nasjonal transportplan varsler regjeringen at den vil blinke ut ett bestemt område der en mulig tredje rullebane kan bygges på Gardermoen.

– Uheldig båndlegging

Konsernsjef Sverre Quale i Avinor varslet under Avinors NTP-forslag i fjor at det burde legges bånd på nødvendig areal slik at en utvidelse til tre rullebaner er praktisk mulig den dagen det blir aktuelt.

Les også: Gardermoen må utvides

Men ifølge regjeringen er det nå flere alternative lokaliteter for en tredje rullebane. Dermed er store arealer rundt Gardermoen allerede båndlagt i dag.

– Dette er uheldig. Regjeringen har fattet prinsippvedtak om at det skal båndlegges et bestemt område til en mulig tredje rullebane. Dette innebærer imidlertid ikke noe vedtak om å bygge ut flyplassen, heter det i en pressemelding.

Fortsatt kryssubsidiering

I motsetning til de statlige etatene for vei og jernbane – Statens vegvesen og Jernbaneverket – er Avinor et aksjeselskap hvis infrastruktur ikke er plassert under de økonomiske rammene til NTP.

Regjeringen skriver at de går inn for å beholde prinsippet om at de lønnsomme Avinor-lufthavnene skal finansierer de bedriftsøkonomisk ulønnsomme.

Med andre ord er det fortsatt et stykke å gå for Avinor og NHO mener at regjeringen må gjeninnføre ordningen med offentlig kjøp av tjenester på ulønnsomme lufthavner.

Les også: Store tap for Avinor

Må stå utenfor Avinor

Samferdselsdepartementet har siden i fjor høst vurdert behovet for rutetjenester og driftsopplegg på de ikke-statlige lufthavnene Notodden, Skien og Stord.

Konklusjonen er nå klar: Disse flyplassene skal ikke innlemmes i Avinor.

Dog antyder departementet at Stord kan forvente seg et fortsatt årlig driftstilskudd på oppimot 12 millioner kroner, mens Notodden og Skien vil få til sammen 12 millioner kroner i et éngangstilskudd til investeringer neste år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.