I forbindelse med framleggingen av Nasjonal transportplan varsler regjeringen at den vil blinke ut ett bestemt område der en mulig tredje rullebane kan bygges på Gardermoen.
– Uheldig båndlegging
Konsernsjef Sverre Quale i Avinor varslet under Avinors NTP-forslag i fjor at det burde legges bånd på nødvendig areal slik at en utvidelse til tre rullebaner er praktisk mulig den dagen det blir aktuelt.
Les også: Gardermoen må utvides
Men ifølge regjeringen er det nå flere alternative lokaliteter for en tredje rullebane. Dermed er store arealer rundt Gardermoen allerede båndlagt i dag.
– Dette er uheldig. Regjeringen har fattet prinsippvedtak om at det skal båndlegges et bestemt område til en mulig tredje rullebane. Dette innebærer imidlertid ikke noe vedtak om å bygge ut flyplassen, heter det i en pressemelding.
Fortsatt kryssubsidiering
I motsetning til de statlige etatene for vei og jernbane – Statens vegvesen og Jernbaneverket – er Avinor et aksjeselskap hvis infrastruktur ikke er plassert under de økonomiske rammene til NTP.
Regjeringen skriver at de går inn for å beholde prinsippet om at de lønnsomme Avinor-lufthavnene skal finansierer de bedriftsøkonomisk ulønnsomme.
Med andre ord er det fortsatt et stykke å gå for Avinor og NHO mener at regjeringen må gjeninnføre ordningen med offentlig kjøp av tjenester på ulønnsomme lufthavner.
Les også: Store tap for Avinor
Må stå utenfor Avinor
Samferdselsdepartementet har siden i fjor høst vurdert behovet for rutetjenester og driftsopplegg på de ikke-statlige lufthavnene Notodden, Skien og Stord.
Konklusjonen er nå klar: Disse flyplassene skal ikke innlemmes i Avinor.
Dog antyder departementet at Stord kan forvente seg et fortsatt årlig driftstilskudd på oppimot 12 millioner kroner, mens Notodden og Skien vil få til sammen 12 millioner kroner i et éngangstilskudd til investeringer neste år.