Fisker går fra amerikansk dragebrøl til tysk effektivitet i sine ladbare hybrider.
BMW skal levere inntil 100 000 motorer årlig til Fisker Automotive fra 2012.
Motorene skal i den kommende hybridmodellen, som i størrelse og prisklasse legger seg et trinn under dagens Fisker Karma.
– De beste motorene
I Fisker Karma er det en bensinturbo fra GM som yter 197 kW effekt og genererer strøm til de to elmotorene à 150 kW.
GM-motoren tjenestegjør ellers i Pontiac, og er kanskje ikke den mest moderne på markedet. Autocar , som har kjørt bilen, påpeker at det ikke er uten grunn at motoren internt går under navnet «The Dragon».
Også BMW-motorene er firesylindrede turbomotorer.
– BMW er kjent for å bygge verdens beste og mest effektive bensinmotorer, så dette var et åpenbart valg for oss, sier Henrik Fisker på selskapets eget nettsted.
Passende nok med den nye partneren har Fisker Automotive nylig åpnet et europeisk kontor i München. Hovedkontoret er i California.
Nina
Den kommende modellen fra Fisker går foreløpig kun under navnet «Project Nina» og den skal etter planen settes i produksjon mot slutten av 2012.
I likhet med Karma blir dette en seriehybrid med det Fisker kaller EVer-teknologi, elbil med forlenget rekkevidde.
Den skal bygges på det tidligere General Motors-anlegget i Wilmington, Delaware, en by som for øvrig var en svensk koloni i ti år på 1600-tallet.
Fisker Karma produseres av Valmet Automotive i Nystad i Finland og leveringene startet i juli. Dette er en bil som selges for rundt 100 000 dollar i USA og 87 000 pund i Storbritannia.
Engangsavgiften i Norge vil bli 475 000 kroner (2 539 kilo, 197 kW og 87 g CO2/km, minus ti prosent hybridfradrag på vektkomponenten).